zondag 10 oktober 2010

Nieuw digitaal stripblad: KWYNK



Een nieuw (digitaal) stripblad? Met nieuw werk van Jan Kruis? En met Gelderse bijdragen van Patty Klein, Wilma Leenders en Gerard Leever ? Daar moeten we meer van weten! We laten initiatiefnemer John Croezen aan het woord:

KWYNK kwam voort uit twee dingen:
1. Mijn passie voor oude kwaliteitsstrips, die bij de oude meesters in de la lagen en waarvan ik vond dat een opgepiepte versie voor de generatie van nu heel goed leesbaar is.
2. Twee jaar geleden waren we al bezig om in opdracht van een grote uitgeverij een (papieren) stripblad voor kinderen te maken en ik me zou bezighouden met oppeppen van oude strips. Maar de crisis kwam eraan, en de uitgever trok zich terug. In de la ermee dus.
Jan Kruis had me toen al verteld dat hij met zijn toenmalige uitgever Joop Wiggers in de jaren 70 ook al van plan was om een stripblad te beginnen, genaamd 'KWINK'. Dat is nooit van de grond gekomen.



Nu deed zich weer een gelegenheid voor, dus hebben we het oude idee aangepast en er een digitale versie van gemaakt.
Nu nog een naam...
Ik belde Jan en vroeg:"Jan, ik zeg 1 woord: Kwink!"
"Haaaa, gaat het eindelijk gebeuren?" riep hij.
Kortom, eigenlijk is het ook een oude droom van Jan die in vervulling kwam, dus alles viel opeens op z'n plaats.

Jan was zo enthousiast, dat hij meteen aanbood om het logo te maken. Een uur later had ik de schets in mijn mailbox.
Een dag later vond hij dat er eigenlijk ook een figiuurtje van mioest komen,' het jongetje Kwynk'. Even later de schets in mijn mail.
Weer een dag later vond hij dat het jongetje ook een zusje moest hebben, genaamd Annabel.
De dag daarop belde hij en zei:"Jaaaa, bij alle stripbladen met een naam zijn er natuurlijk ook strips van gemaakt, Sjors, Eppo, Robbedoes... Ik schets wel wat!
De volgende dag al kwam een schets van een 1-pagina gag binnen.



Zijn enthousiasme had geen grenzen, want hij vervolgde:"Ja, Kwynk en Annabel moeten natuurlijk ook ouders hebben - moderne ouders, bijvoorbeeld twee vaders...
...die allebei Jan heten!
Kan ik de strip mooi Jan, Jan en de kinderen noemen!"

KWINK was al beschermd en geregistreerd , en Jan stelde toen KWYNK voor.

Et voilà, KWYNK it is!


Strip: Gerard Leever

Geen opmerkingen: