zaterdag 7 augustus 2010

Mars Gremmen: "Lezersbrieven illustreren op vijf manieren"

Wat doet een stripmaker die te moe, te lamlendig, of te druk is met Wikipedia-pagina's doorspitten naar ziektes en afwijkingen die hij — dat kan niet anders! — onder de leden heeft (laatste zelfdiagnose: syndroom van Down) om niet aan het ontwikkelen van een leuke, nieuwe strip te hoeven werken? Die houdt alledrie zijn fans zoet met het met tekeningetjes opvullen van de postpagina in een stripblad. In mijn geval elke twee weken vier cartoons voor Stripblad Eppo. "Mars Gremmen, hoe gaat dat in zijn werk?! Vertel ons alles!" Ik hoor het hier in mijn oren schallen en zal jullie niet langer in spanning laten zitten.
De redactie stuurt mij een Word-document met daarin een vijftal brieven. Die brieven print ik uit, en gelijk al bij de eerste lezing probeer ik er een grap uit te distilleren.
Dat probeer ik zo snel mogelijk te doen want in mijn geval is het meestal zo dat hoe langer ik over een grap nadenk hoe onbegrijpelijker en onleuker hij wordt. Opmerkingen waar ik iets mee kan onderstreep ik, en in de kantlijnen van de brief maak ik een eerst, snel schetsje.



Ik heb een vijftal manieren om tot een hopelijk grappige tekening te komen. Ik laat er hier gelijk ook wat voorbeelden van zien.
Klik hier om verder te lezen.

Geen opmerkingen: