woensdag 25 augustus 2010

Eppo varia



Een tijdje terug vroeg Eppo's Meerten Welleman mij naar het ontstaan van het blog waar u momenteel vertoeft.
Voor de geïnteresseerden plaats ik mijn reactie hier:

In 2003 begon ik zo'n beetje als eerste Nederlandse stripmaker een weblog met fotoreportages, making of-jes en nieuwtjes over mijn werk. Op een gegeven moment was ik wel een beetje klaar met al dat geschrijf over mezelf. Omdat ik toch wel lol aan het bloggen beleefde, besloot ik mijn schrijfsels over de gebeurtenissen in mijn werkkamer uit te breiden naar stripgebeurtenissen in héél Gelderland. In eerste instantie met nieuws over de Arnhemse huizenhoge hommages aan Hans G. Kresse in 2006, door een aantal Nederlandse striptekenaars. (Inclusief 543 foto's van mijn eigen hommage.)

Het me richten op Gelders stripgebied beviel me goed. Héél Nederland zou me teveel tijd gaan kosten en met Gelderland alleen kon ik me ook nog eens lekker verkneukelen aan vet aangezet chauvinisme (met guitige knipoog). Om het Gelders stripnieuws wat minder Mars Gremmerig te maken, opende ik een apart blog waar ik nieuwtjes, fotoreportages, interviews, strips en cartoons plaatste.

Op een gegeven moment sprongen steeds meer collega's bij met tekenwerk, nieuwtjes en andere bijdrages en is Strips in Gelderland tot mijn vreugde een echt Gelders stripblog geworden. Met als leuk hoogtepuntje het bijna uitverkochte verzamelstripboek Strips uit Gelderland, met werk van 18 Gelderse stripmakers, waaronder Hanco Kolk, Mark Retera, René Leisink, Gerard Leever, Rob Derks, Jan Dirk Barreveld en Jeroen Steehouwer. Wekelijks verschijnen er minimaal drie bijdrages op het blog en het wordt dagelijks bezocht door 150 á 200 bezoekers. (Edit: momenteel zijn het er wat minder hoor.)

Geen opmerkingen: