donderdag 8 oktober 2009

Interview: Patty Klein blij met uitgave van sfeervolle kinderstrip 'Annemoon'

Door KURT MORISSENS


Patty Klein, tegenwoordig zeker zo bekend als dichteres Patty Scholten mag trots terugkijken op haar jarenlange carrière als scenrioschrijfster van tal van Nederlandse stripgrootmeesters. Een van die stripgrootmeesters is Piet Wijn (o.a. 'Douwe Dabbert') waarmee ze ondermeer de sfeervolle, tekstloze strip 'Annemoon' maakte. Die strip wordt nu gebundeld uitgegeven door uitgeverij Boumaar. Een verzorgde uitgave die nostalgische lezers van Okki, een educatief blad voor kinderen van 6 tot 8 jaar én de peuters en kleuters van nu zeer zal plezieren. Een gesprek met Patty Klein, groot in heel haar zijn...

Van waar komt het idee om ‘Annemoon’ in boekvorm uit te brengen?
Patty Klein:
Van mij. 'Annemoon' is een strip die me zeer na aan het hart ligt en daarom speelde ik al enkele jaren met het idee om er een uitgever voor te vinden. Omdat ik vond dat het boek eigenlijk terecht moest komen bij de doelgroep, jonge kinderen, hielpThé Tjong Khing me aan het adres van een kinderboekenuitgeverij (Gotmer), maar die vonden dat strips te slecht verkochten, vergeleken met hun kinderboeken. Toen ben ik op zoek gegaan naar een stripuitgever; Piet Wijn is immers een zeer geliefde tekenaar, dus daar lukte het beter en ik ben blij dat ik uitgeverij Boumaar gevonden heb. Nu hoop ik maar dat de stripverzamelaars hier en daar ook jonge kinderen hebben, die nu nog van Annemoon genieten.

Hoe is ‘Annemoon’ indertijd ontstaan?
Klik hier om verder te lezen.

Geen opmerkingen: