vrijdag 5 december 2008

Marq Van Broekhoven denkt voor de tweede maal in albumvorm!

Door onze Belgische vrienden van STRIPELMAGAZINE


Een striptekenaar die zijn gedachten, ideetjes, bedenkingen en zijn onderbroek open en bloot aan de lezende mensheid schenkt, dat is exact wat Marq Van Broekhoven (ook) in zijn tweede dagboekalbum Marq denkt produceert. Uiterst geruisloos lag het album plots in de winkel alsof men vergeten was een grote waarschuwingsbel op het album te plakken. Laat ons dan even die welklinkende bel wezen en iedereen er op te wijzen dat niemand zoveel relativering, humor en zeer vreemde, kronkelige gedachtengangen (waar is die GPS als je hem nodig hebt) toch wel de moeite is om terug te vinden in uw stofferige stripwinkel.
Een gesprek met Marq zelve, een tekenaar met een talenknobbel (en nog andere zeer opzienbare knobbels) én een van ver herkenbaar mutsje!

Plots lag het tweede album van 'Marq denkt' in de winkel. Zomaar. Zonder enige verwittiging. Kan het zijn dat de promotiemachine voor dit album nog in gang moet schieten? Ik heb er in ieder geval weinig over gelezen of gehoord?
Marq van Broekhoven:
Tja… Jammer genoeg zat de prachtige heruitgave van Prins Valiant mijn eigen bescheiden albumpje een beetje in de weg. Alle promotie ging die kant uit, maar gelukkig pik ik daar ook een graantje van mee, aangezien ik de vertaling van die ouwe meuk verzorg. En voor wie mijn website regelmatig bezoekt, kwam het nieuwe Marq Denkt-album niet echt als een donderslag bij heldere hemel.

Bon, het ligt uiteindelijk gewoonweg in de winkel. 'Marq denkt' is een dagboekstrip, een soort getekende column waarin je je gedachten en belevenissen de vrije loop laat. Je publiceert dit ook op je website. Of je tracht toch elke dag een fragment te tekenen. Hoe moeilijk is dat? Komt die inspiratie altijd meteen?

Elke dag tekenen is soms moeilijk, vooral op momenten dat ik niet lekker in mijn vel zit. Dan is het vaak lastig om te beginnen met tekenen en ik merkte dat toen het werk voor het tweede album klaar was, de drang om verder te werken voor mijn website opeens een stuk minder werd – nu het album er is, ben ik meteen weer meer gedreven.
Inspiratie heb ik echter altijd meer dan genoeg. Ik heb een dummy - zo’n leeg boekje - waarin pagina’s volgekriebeld zijn met losse aantekeningen die nog uitgewerkt kunnen worden tot complete afleveringen.

Heb je voor dit album ook een neptruck moeten gebruiken?
Klik hier om verder te lezen.

Geen opmerkingen: