maandag 8 september 2008

Even voorstellen: Arie van Vliet



Sedert 1997 timmert hij stevig aan de weg als striptekenaar, illustrator en cartoonist. Tijdens het Fruitcorso in september verschijnt van zijn hand zelfs alweer het vierde stripalbum van Tiels Flipje. Hoe moeilijk is het om zo'n bekende strip voort te zetten? En hoe kwamen ze bij hem terecht om de nieuwe avonturen van het glimmende fruitbaasje op papier vast te leggen? Strips in Gelderland legde Arie van Vliet wat e-mailvraagjes voor en ontving onderstaande antwoorden.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ik ben een geboren Limburger en opgegroeid in Brabant. Sinds 2000 woon en werk ik in Gelderland, in Tiel. Samenwonen was de reden om naar Tiel te verhuizen, en ik heb het hier goed naar mijn zin. Het mooie aan Tiel vind ik dat het een kleine stad is met alle bijbehorende faciliteiten, maar wel met een dorps karakter (en dat is positief bedoeld). Door de centrale ligging kun je snel en makkelijk het hele land doorkruisen en het rivierengebied is een mooie omgeving om tot rust te kunnen komen.



Wat kunnen we verwachten in het vierde album van Tiels Flipje?

Deel 4 in de serie heeft de titel Tiels Flipje en de snikkende sleutel en is vanaf 10 september te koop. Flipje en zijn vriendjes vinden een oude romeinse sleutel. Op deze sleutel staan drie figuren; de godin Minerva, de god Silenus en een kop van een zwijn (deze sleutel bestaat overigens echt en is gevonden tijdens opgravingen bij de nieuwbouwwijk Passewaaij in Tiel. De sleutel is te zien in het Flipje en Streekmuseum in Tiel).



Het is echter geen gewone sleutel; de figuren op de sleutel leven. En dat niet alleen, ze hebben grote problemen. En al snel worden Flipje en zijn vriendjes deelgenoot van die problemen. De enige manier om de zaak op te lossen is een reis te maken terug in de tijd.

Wie kwam er op het idee om Flipje nieuwe stripavonturen te laten beleven? Welke problemen kwam je tegen bij het overnemen van de strip en hoe kwamen ze bij jou terecht?

De plannen om Flipje te ´reanimeren´ komen van mezelf uit. Ik ben met Flipje opgegroeid; in mijn kindertijd konden de kleine vierkante boekjes met de oude verhaaltjes nog gespaard worden bij de jam van De Betuwe. En ik weet nog dat die verhaaltjes me destijds erg aanspraken, vooral de tekeningen van Eelco Martinus ten Harmsen van der Beek.



Toen ik in 2000 naar Tiel verhuisde had ik net vier stedenstrips gemaakt (nou ja, drie stedenstrips in de serie Jules & Ollie en één dorpenstrip in eigen beheer). Het leek me leuk om ook over Tiel een dergelijk album te maken, maar dan niet zo commercieel volgepropt met reclame d.m.v. verkoop van plaatjes. En wie anders kon daarin de hoofdrol gaan vertolken dan Tiels Flipje, die inmiddels in eigendom was gekomen van Hero en waar niet veel plannen meer mee werden gemaakt.

Met dit idee heb ik, samen met mijn broer Menno (die in eerste instantie het verhaal zou gaan schrijven), contact gezocht met Jan Beijer van Stadspromotie Tiel. Hij heeft op zijn beurt uitgeverij PrimaMedia erbij betrokken. Uiteindelijk werd besloten Mia Verbeelen te vragen voor het verhaal en zo is het balletje gaan rollen.


Flipje proefpagina's uit 2001.

Wat betreft de tekenstijl en sfeer wilde ik zo veel mogelijk terug naar de tekeningen van Ten Harmsen van der Beek, maar dan wel voldoende gemoderniseerd om het ook te laten aansluiten bij deze tijd. Met kleine, subtiele aanpassingen was dit goed te realiseren. Het ging daarbij vooral om de kleding van de karakters. Zo is bijv. het matrozenpakje van Kroesje Beer vervangen door een jasje met capuchon. Als je snel kijkt zie je het verschil niet eens, en dat was precies de bedoeling.

Daarnaast is de opzet van kleine plaatjes met onderschriftjes in rijm ook losgelaten en is gekozen voor een ´echt´ stripverhaal op A4-formaat met tekstballonnen in de plaatjes.


Krantenartikel over de eerste Flipje-plannen.

Heeft Flipje zijn framboos per ongeluk al eens opengehaald aan een of ander gemeen scherp voorwerp? (Het lijkt me zo'n kwetsbaar mannetje!)

Flipje is van oudsher niet alleen heel moralistisch en verstandig, maar ook heel voorzichtig. Misschien wel juist vanwege zijn kwetsbare gestel. Voor Mia Verbeelen en mij ook reden om hem die karaktertrekken in de nieuwe verhalen te laten behouden. We willen het fruitbaasje immers niet voortijdig verliezen.



Heb je enig idee wat voor publiek Flipje leest? Het doorsneestrippubliek is misschien helemaal niet zo bekend met de albums?

Toen we met de nieuwe plannen naar buiten traden bleek maar weer eens hoe bekend het figuur Flipje nog is in Nederland. Er was veel belangstelling van de landelijke pers voor het nieuws (en het was niet eens komkommertijd). Daarnaast kan elke inwoner van Tiel beamen dat waar je ook bent, als je vertelt dat je uit Tiel komt wordt meteen de link met Flipje gelegd.

Afgaande op reacties en mensen die langskomen bij signeersessies zijn er diverse categorieën lezers. (Groot)ouders die Flipje nog kennen van vroeger en nu graag hun (klein)kinderen willen laten kennismaken met het Tielse fruitbaasje. Kleine kinderen die zich de avonturen graag laten voorlezen, stripverzamelaars die het reilen en zeilen van Flipje met belangstelling volgen en natuurlijk de Flipjeverzamelaars.


Peerke.

Hoe verloopt de samenwerking tussen verhalenverteller Mia Verbeelen en jou?

Die samenwerking is altijd prima verlopen. Wel was het lastig dat er meestal weinig tijd was voor het maken van een album, zodat het schrijven van het verhaal zo´n beetje gelijk opliep met het tekenen ervan. De planning was soms zo krap aan dat ik met tekenen moest wachten op nieuwe teksten, terwijl de deadline al zwaar op mijn schouders drukte. Maar het is steeds goedgekomen.


Menno, Arie en Alexandra.

Overigens is het nieuwe deel niet meer door Mia geschreven. Omdat het verhaal in het verleden speelt heeft Alexandra van Steen, directrice van het Flipje en Streekmuseum, die taak op zich genomen. Zij heeft veel kennis over het verleden van de provincie paraat en dat is wel zo handig. Bovendien had Mia ook geen tijd om dit nieuwe verhaal te schrijven. Het scenario is wel weer van Menno van Vliet, net als deel 3.


Kindercanon Tiel.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips in Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Helaas. Ik geloof niet dat ik zo snel een pittig nieuwtje weet.

Arie van Vliet homepage
Peerke
Het goud van Kampen

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is een erg leuk stripboek geworden.Het verhaal verteld de geschiedenis van Gelderland (en in het bijzonder die van Tiel) van de Romeneinen tot en met de wateroverlast in de 21"eeuw. Een leerzaam en leuk verhaal. Ik kan iedereen het album aanraden!
Peter Liplijn