maandag 22 september 2008

Dirkjan op het witte doek [2]

Afgelopen zondag ben ik van Strips in Gelderland naar de voorpremière van de Dirkjan-film geweest. Ik voelde een prettige tinteling door mijn stramme lijfje gaan toen ik de grappigste stripfiguur van Nederland opeens op het witte doek zag verschijnen. Het verhaal kende ik al uit een van de albums maar het werd leuk en goed getimed verteld. En, heel belangrijk: Dirkjan de tekenfilmfiguur leek op Dirkjan de stripfiguur. De stem van Dirkjan klonk als een iets overdrevenere versie van het stemmetje waarmee Mark Retera zijn geesteskind wel eens nadoet. En dat werkte goed.



Van animatie heb ik geen verstand maar de door Studio Mooves gemaakte film (5.40 minuten) kwam soepel en verzorgd op mij over. Hier en daar drilpuddingde Dirkjan naar mijn smaak ietsje teveel en met een knap door een kamer draaiende camera (hoe heet zo'n shot?) heb ik niet zoveel. Al bij al was het een fijne kijkervaring en werd er regelmatig gelachen in de zaal. Ik had de film eigenlijk twee (of drie) keer willen bekijken maar de illegaal binnengesneakte Boertje de Kees en Michael S. dwongen me om wijn met ze te gaan drinken. (Ik bood opvallend weinig weerstand.)

De film draait (o.a.) komend weekend tijdens de Stripdagen in Houten.

3 opmerkingen:

mooves zei

" ..met een knap door een kamer draaiende camera (hoe heet zo'n shot?) heb ik niet zoveel."
hahahaha
Dit shot, wat je zo mooi kunt maken met 3d-animatieprogramma's komt erg veel voor in films tegenwoordig. Omdat je dat zo mooi kunt maken met een 3-d programma. Als commentaar daarop hebben wij zo'n shot nagemaakt in 2-d. Als je goed oplet zie je dus dat het perspectief helemaal niet klopt. Das heel Dirkjan natuurlijk.

Mars Gremmen zei

Verdikkie! Daar ben ik mooi ingetuind!

Anoniem zei

Geweldig. Had ik niet gezien. In Houten nog es kijken. Hij is erg grappig geworden die film!

Groet,
Kees