dinsdag 27 mei 2008

Even voorstellen: Aloys Oosterwijk



Wekelijks bezorgt hij de Panorama-lezer een gulle glimlach op het gezicht met zijn strip Willems wereld. Voor hetzelfde blad maakt hij van tijd tot tijd tot in de puntjes uitgewerkte reconstructietekeningen en processchetsen. Ook tijdens vakanties kan hij de tekenjeuk (nee, niet de vieze beestjes) niet weerstaan en tovert hij in subtiele sepiatinten sfeervolle aquarellen van de omgeving en zijn familie op papier.
Een selectie van dit tekenwerk is van 2 t/m 28 juni 2008 te bezichtigen (en te kopen) op de expositie 'Leven en werken tot nu toe’ in Stadhuis Haarlem. Wij van Strips in Gelderland komen graag wat meer te weten over stripmaker, rechtbanktekenaar en vakantieaquarellist Aloys Oosterwijk.‘

Wat is je relatie met Gelderland?

Van `74 tot `79 Kunstacademie in Arnhem, tijdens en daarna Studio Arnhem en vooral een Arnhems Meisje. In `89 ben ik naar A`dam verhuisd.



Je hebt als rechtbanktekenaar ooit in de bunker gezeten waar Holleeder werd berecht toen het alarm opeens afging. Ik neem aan dat je je wezenloos bent geschrokken...?

En met mij vele, behalve natuurlijk Peter R. de Vries (ik zat er toevallig naast) die opmerkte dat het `sinds 1947 bij wetsbesluit geregeld is, de luchtalarmafweersirene te testen, iedere eerste maandag van de maand`. En dan natuurlijk heel nasaal uitgesproken.



Vorig jaar won je dankzij een voorstem van ondergetekende (ik overdrijf) eindelijk de Stripschapprijs. Hoe kijk je daarop terug? Wat was het mooiste en wat was het stomvervelendste moment?

Ik merk dat je een tipje opgelicht wilt zien Mars, maar nee, je moet `m toch echt zelf winnen om te voelen hoe het is. Het vervelendste moment was toen ik me realiseerde dat ik `m nou nooit meer zou winnen. But serious: maandagochtend op de studio en de een (uitgever) na de andere (nog een uitgever, fotograaf, vormgever, volslagen onbekende) komt binnen. Pas bij de komst van Meerten Welleman (Stripschap) ging me een belletje rinkelen. Die staat nooit op voor twaalven.



Keng! De tranen rollen je vermoedelijk al over de wangen als ik de naam alleen al noem. Wat betekent dat bandje voor jou?

DE Keng zul je waarschijnlijk bedoelen en `bandje` is een schrijffout. Wij waren op weg flink door te breken (te vroeg? te laat?) maar struikelden aanvankelijk over Pater Moeskroen tijdens een NCRV-radiowedstrijd. Op het eind werden we Paradiso uitgeschopt (zesde bij finale en knokken met de portier- nooit doen).
Wat ik er aan over gehouden heb is de wetenschap dat 1 en 1, 3 is, erg veel lol en energie en roken en drinken en een fikse gehoorbeschadiging, vooral het midden is weg.



Heb je de laatste tijd nog mannen met afgebeten oren (of waren het nu afgehakte vingers?) op bezoek gehad?

Dit moet doelen op mijn vroegere huurbaas en pizzeria-eigenaar Batal die ooit s`nachts bij mij aanbelde, hevig bebloed en hoewel onverstaanbaar, mij duidelijk maakte dat ik de ambulance moest bellen. Iemand had hem een oor afgesneden. Helder van geest had Batal het oor opgeraapt en in zijn mond gestopt.
Ze hebben het er weer mooi aangenaaid.



Hoeveel invloed heeft de zon, het papier en het water van de vakantieplek waar je verblijft op de sepiatekeningen die je aldaar maakt? En hoe vaak word je door je vrouw en/of dochters gedwongen om dat schetsboek nu eens eindelijk terug in je rugzak te steken en een duik in het water te nemen...?

Mijn familie is altijd blij als ik teken. Ze kunnen dan hun gang gaan.
En wat betreft sepia, dat heeft het breedste spectrum, leeft bij het daglicht dat het krijgt en reageert op het water waar je `t mee verdunt. Voor details zie http://www.willemswereld.nl.



Wat betekent Willem na al die jaren voor Panorama?

Eindelijk de strip die ze verdienen.



Tussen de bedrijven door werk je aan het lange verhaal ‘Het Gat van Afrika’. Vlot dat een beetje? Heb je nog andere lange (of korte) verhalen in de planning?

Nee dat vlot helemaal niet. Ik heb besloten dat Het Gat van Afrika mijn eigen unvollendete is.



Ben je weleens bang geweest in de rechtszaal?

Nee.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Binnenkort, eigenlijk tijdens de Haarlemse Stripdagen verschijnt bij Uitgeverij XTRA mijn nieuwste boek OP DE HUID. Het zijn de rechtbankschetsen van de laatste 3 jaar, aangevuld met hier en daar een uitgewerkte tekening. 200 pagina`s. Dat zou ik van jou nou wel `s willen zien, Mars.



www.willemswereld.nl

9 opmerkingen:

Daan zei

Mooie aquarellen en dat boek met rechtbankscetsen ziet er ook veelbelovend uit.
Fijne introductie op de man waar ik het hele komende weekend naast zal zitten.

Serge Baeken zei

Daan zei niets, SERGE zei:

Mooie aquarellen en dat boek met rechtbankschetsen ziet er ook veelbelovend uit.

Fijne introductie op de man waar ik het hele komende weekend naast zal zitten.

Robin Schouten zei

Aloys, 'gewoon' afmaken dat stripverhaal van Het gat van Afrika, kom op! (anders krijg je er nog spijt van)

Mars Gremmen zei

Citaat: 'Fijne introductie op de man waar ik het hele komende weekend naast zal zitten.'

Komende weekend...? Als je het over de Haarlemse stripdagen hebt dan moet je nog een weekje langer wachten, Serge!

Wat raar trouwens dat Aloys van mij een boek wil zien met rechtbankschetsen. Ik heb zelfs nog nooit in een rechtszaal gezeten! (Afkloppen...)

Serge Baeken zei

ja natuurlijk waar zit ik toch met m'n hoofd

Meerten Welleman zei

Die staat nooit op voor twaalven. Lekkere vent die Aloys!
Behalve Het gat van Afrika is er nog veel meer materiaal van Aloys dat beslist nog een keer in een album gepubliceerd moet worden.Fijn ook dat Aloys in Haarlem een mooie tentoonstelling heeft gekregen. Daardoor wordt het ook zijn weekend.We gaan er weer een daverend stripfeest van maken.
Tot dan! Groet, Meerten

oosterwijk zei

Nooit `n rechtzaal van binnen gezien Mars maar wel: de trein, het cafe, het popconcert, op straat, in bed kortom al die plekken waar jij zomaar schaamteloos de mensen tekend. En goed. Kan daar geen boek over?

Mars Gremmen zei

Dat kan best wel een keer.

onno zei

Vergeet je gitaar niet in te paken.
http://www.youtube.com/watch?v=TUNOzq4dtqA
De Stripdagen in Haarlem vorige keer.