maandag 14 april 2008

Even voorstellen: Gelderse stedenstrips

Door onze vaste medewerker HERMAN ROOZEN

Wie in Google zoekt op het woord "stedenstrips" krijgt als reactie "Bedoelde u: stedentrips". Nee, we bedoelden stedenSTRIPS. Strips over steden. Om meer te weten te komen over strips over GELDERSE steden namen we contact op met René Bergmans, stedenstriptekenaar.



Wat is je relatie met Gelderland?

Behalve dat mijn ouders er al jaren op de camping staan en drie van mijn honden er vandaan komen (vierde komt uit Groningen) eigenlijk niet veel. O ja ik heb natuurlijk ook 2 stedenstrips gemaakt.

Voordat we over de Gelderse stedenstrips beginnen, kun je iets uitleggen over het fenomeen "stedenstrips" in het algemeen?

Voor zover mij bekend is is de stedenstrip ontstaan in begin jaren 90 toen Theo Karafantis en Van den Boogaard een samenwerking begonnen en samen de zogenaamde stedenstrips in het leven riepen. De bedoeling was een spannende strip over een stad te maken en deze te laten sponseren door de lokale middenstand en/of gemeente. In ruil daarvoor kregen die een rol in de strip. Aan de hand van de hoogte van het "sponsor"bedrag werd de grootte van de rol bepaald. Wat er op neerkwam dat je eigenlijk plaatjes kocht in het album. Je kon zelfs een hoofdrol meespelen. Zeer leuk initiatief. Echter werd het verhaal al snel ondergeschikt aan de plaatsing van sponsoren. Er zijn twee echte bedrijven geweest die de stedenstrips uitbrachten. KBU (Karafantis Van den Boogaard uitgeverij) met als hoofdfiguren Jules en Ollie en Concept bv met de serie De Zaak waarbij diverse tekenaars eigen hoofdfiguren hadden. Of er tegenwoordig nog stedenstrips gemaakt worden weet ik niet. Mijn laatste boek is van 1998 of rond die koers.

Over welke Gelderse steden is een strip gemaakt, en aan welke heb jij meegewerkt?

Bij mij bekend zijn er drie:
- Nare blaren in Nijmegen (KBU)
- Avontuur in Arnhem (KBU)
- De zaak, de vrede van Ede (Concept bv)

De eerste is de enige waaraan ik niet heb meegewerkt. In de andere gevallen heb ik de tekeningen gemaakt.



Kun je kort iets vertellen over deze strips? Waar gaan ze over?

Avontuur in Arnhem: Na een begrafenis wordt een erfgenaam ontvoerd en natuurlijk gaan Jules en Ollie helpen dit probleem op te lossen. Ik moet zeggen dit is alles wat ik zo snel kan vinden want ik kom zelf niet eens meer door het boek heen. (En dat is helaas geen positief iets.)
De vrede van Ede: In Ede gebeuren onverklaarbare dingen. Het duo Bart en Yael (en hond Mexx) gaan op onderzoek uit. Natuurlijk redden zij de dag. Dit gebeurt gelukkig een stuk leesbaarder ondanks de vele verplichte adressen die ze aandoen.



Ik stel me zo voor dat er enorm veel documentatietijd gaat zitten in het maken van zo'n stedenstrip. Hoe bereid je je voor op alweer een nieuwe stad?

Het voordeel of nadeel ('t Is maar hoe je het bekijkt) is dat het boek door
een bedrijf gemaakt wordt. Deze hebben verkopers in dienst die bij de mensen langs gaan om plaatjes te verkopen. Dit houdt echter ook in dat zij diegene zijn die de foto's maken en ook degene die de stad het eerst bezoeken. Om kosten (en moeite) te besparen krijg ik de stad pas te zien als het album gepresenteerd wordt. Dus echte documentatie en voorbereiding zat er niet in. Men verwacht minimaal 1 pagina per dag (een dag heeft daar 8 uur in house). Doordat de foto's door de verkopers genomen zijn zit je vaak ook vast aan het blikveld van de verkoper, wat natuurlijk de achtergronden erg beïnvloedt in de strip. Eigenlijk is het dus een groot nadeel dat je niet zelf even kon gaan kijken.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips in Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

De rijst kip met pindasaus die mijn vrouw heeft gemaakt vandaag was erg pittig, maar ik denk niet dat de lezer hierop zit te wachten.

Geen opmerkingen: