woensdag 13 februari 2008

Wilma Leenders kleurt je dag

Door STRIPELJEE

U en ik staan er niet altijd bij stil maar bij het maken van een strip komt veel meer volk bij kijken dan we nog maar zouden durven denken. Uiteraard nemen de tekenaar en scenarist een grote hoop werk op zich om ons parels van strips te schenken maar om die parels te laten schitteren, is het ook wel eens nodig om het teken- en schrijfwerk te combineren met een perfecte inkleuring van de strip. Wie daar voor geroemd en geëerd wordt is inkleurster Wilma Leenders die strips zoals S1ngle, Oktoknopie, Jan, Jans en de kinderen, Gilles De Geus, De Familie Doorzon en veel, veel meer de juiste kleurinstelling meegeeft.
Wilma Leenders is gek op haar werk en leek ons dan meteen ook de ideale persoon om ons meer te vertellen over het vak. En dat doet ze dan ook met verve! Gekleurde antwoorden op zwartwit-vragen over kleuren, digitaal werken, favoriete inkleuringswerk, kleur geven aan albums van haar man Gerard Leever (o.a. Oktoknopie, Suus en Sas,...),... Antwoorden die af en toe ook wel eens buiten de lijntjes durven kleuren!

Waarom heb je ooit voor het inkleuringswerk gekozen?
Wilma Leenders:
"Lang geleden ( van 1980 tot 1984 ) zat ik op de kunstacademie in Arnhem en deed daar modevormgeving. Ik leerde Gerard kennen, die net bij Studio Arnhem was gekomen, en hij was bezig wat strips op te zetten ( waaronder de Vloek van Bangebroek) en aan te bieden bij diverse uitgeverijen. Omdat ik op de academie al veel met kleur werkte vroeg Gerard mij wat dingen in te kleuren omdat dat beter presenteerde. Van het een kwam het ander, ik kreeg veel reacties op die proefjes en zo verruilde ik mijn bijbaantje bij een gordijnen atelier voor strips inkleuren. Met name de Eppo redactie was erg enthousiast en ik mocht al meteen de cover inkleuren.
Door omstandigheden op de academie had ik steeds minder plezier in die opleiding. Het bijbaantje als inkleurster begon tegelijkertijd ook uit de hand te lopen en zo is mijn keuze gemaakt. Ik vond het werk als inkleurster leuker dan mijn opleiding en kon voldoende werk krijgen om van te leven, dus ik stopte na vier jaar met de academie en ben vanaf die tijd fulltime inkleurster. Ik heb nooit spijt gehad van die keuze en vind mijn werk nog steeds erg leuk. "

Was het makkelijker (of juist moeilijker) om te werken als inkleurster wanneer je man striptekenaar is?
Klik hier om verder te lezen.

Geen opmerkingen: