donderdag 7 februari 2008

Even voorstellen: Mars Gremmen


Door de immer sympathieke GERARD LEEVER
Mars Gremmen. Van beroep tekenaar. Om preciezer te zijn striptekenaar, karikaturist, storyboarder, schilder en kroegtekenaar.
Een stripjournalist prees ooit het acteertalent van zijn getekende stripfiguurtjes en noemde die het beste sinds Uderzo. Er zijn mensen (Mars zelf en zijn nichtjes) die Mars de beste tekenaar van Gelderland vinden en hij staat zelfs op de lijst van Johan de Rooij om op diens scenario een strip te mogen maken. Hoeveel eer kan een mens krijgen?! Een nobel mens ook, die Mars Gremmen en een goed verliezer. Geheel belangeloos maakt hij een site over de Gelderse strip en ondersteunde hij als Nijmegenaar een tentoonstelling van Arnhemse tekenaars door daar ook zijn werk op te hangen.
Zelden werd een winnaar zo hartelijk gefeliciteerd als Gerard Leever die, gemeen en koud als hij is, de Penning voor het beste jeugdalbum 2004 voor de neus van Mars wegkaapte en toch diens warme handdruk mocht ontvangen. Als pleister op de wonde kreeg Mars tijdens de Eric de Noorman-tentoonstelling in Arnhem voor zijn tekening een doek toegewezen van 1300 bij 2490 meter (ja, zo groot was die wonde!) op de mooiste plek in de stad. Dit doek was ook de meest gefotografeerde (vooral door Mars zelf) van de hele tentoonstelling!
Wie is Mars Gremmen? Een eenvoudige Gelderlander of een tekenaar van een andere planeet? Een interview:



Wat is je relatie met Arnhe... ik bedoel Gelderland?

Geboren en getogen in Nijmegen en geen enkele behoefte gehad om deze mooiste en oudste stad van Nederland ooit te verlaten.

Welke strip heeft jou in je jeugd doen besluiten striptekenaar te worden?

Ik denk dat Suske & Wiske zo'n beetje de eerste strip was die ik vrat. Wellicht heeft die me dus aangestoken met het stripvirus. (Kuifje, Lucky Luke en Asterix zullen er ook wel aan bijgedragen hebben.)


Making of De Red@ctie.

Je bent een fan van oude Amerikaanse krantenstrips. Wat hebben zij dat de strips van nu niet hebben?

De krantenstrips van die tijd werden gemaakt door professionele tekenaars die het medium zelf min of meer moesten uitvinden. Er was dus volop ruimte om te experimenteren. Een tekenaar als George Herriman bijvoorbeeld, vulde de ene keer zijn strip Krazy Kat (die overigens over een complete krantenpagina werd afgedrukt!) met 37 plaatjes en een week later had hij er maar 3 nodig. De strips van nu lijken een beetje vastgeroest te zijn. Stripmakers als Daniel Clowes en Chris Ware experimenteren er wel lekker op los en vertellen verhalen die het medium strip compleet benutten en grotendeels niet in een andere vorm (film, literatuur) na te vertellen zijn. (Ik heb het gevoel dat ik nu al compleet aan het afdwalen/raaskallen ben. Deze vraag kan ik niet kort en bondig beantwoorden. Volgende!)

Mars, zoals in de inleiding te lezen is kan je alles! Welk onderdeel op tekengebied doe je het liefst?

Het liefst teken ik overacterende, hysterisch bewegende strippoppetjes.
Onder het genot van één (of meerdere) drankjes en met het verstand op nul mensen natekenen vind ik ook heel leuk. Maar dat komt er niet zo vaak meer van omdat ik dan mijn huis moet verlaten.


Schetsboek

Ik moest van je vragen over die tentoonstelling waar je op het moment uithangt. Zijn alle facetten van je tekenkunde daar te zien en waarom niet?

Fijn dat je me dat zo spontaan vraagt! Afgelopen woensdag (6 februari 2008) heb ik wat werkjes opgehangen op de campus van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Je ziet er inderdaad (bijna) alle facetten van mijn tekenkunde: strips, schetsen, karikaturen, storyboards en God weet wat nog meer. Hier vind je de complete lijst. Ik vind het heel leuk om mijn werk in een niet-stripomgeving te mogen tonen, maar ben wel een beetje bang dat ik teveel commerciële troep en werk waaruit kan blijken dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd ben heb opgehangen...


Making of De Ontdekkers (National Geographic Junior).

Als men ooit een voorbeeld van je werk naar Mars schiet, opdat het nooit vergeten wordt, wat stuur je mee?

Ik denk dat ik dan gewoon een lullig, gedachteloos getekend kriebelpoppetje af laat schieten. Dat vind ik zelf mijn leukste werk. Deze bijvoorbeeld:



(Ik had er een die nóg leuker was, maar die ben ik kwijt.)



Je hebt ooit de Familie Fortuin getekend. Waarom is dat destijds niet doorgegaan?

Er was een conflict tussen uitgeverij Big Balloon en Fortuin-tekenaar Peter de Wit over wie de rechten op die strip bezat. Daar leken ze op een gegeven moment uit te zijn gekomen, maar toen de eerste door mij getekende, en deels geschreven aflevering onder een andere naam (Aso & co) - zonder dat Peter daarvan wist - in Striparazzi verscheen, heeft laatstgenoemde de stekker uit de strip getrokken. Zoiets was het geloof ik. Maar ik vaar niet blind op mijn geheugen...



Jarenlang heb je moeten teren op één albumuitgave en dit jaar komen er maar liefst twee boeken uit! Vertel!

Naar alle waarschijnlijkheid verschijnt er dit jaar een zwart-witboekuitgave van mijn Veronica-stripje De Red@ctie én een albumpje in kleur van mijn Macfan-strip Mac & Maggie. Begin maar vast te sparen, Gerard!


Mac & Maggie, originele pagina (Macfan).

Je bent het grootste tekentalent van je generatie. Waarom ben je nog niet definitief doorgebroken?

Ik weet niet precies welke andere tekentalenten je tot mijn generatie rekent, maar ik kan niet anders dan het volkomen met je eens te zijn! Mijn definitieve doorbraak heb ik voor na mijn veertigste gepland; tegen die tijd hoop ik me een belangrijk gedeelte van het stripmaakvak eigen te hebben gemaakt. (Maar voor hetzelfde geld wacht ik met doorbreken tot na mijn vijftigste. We hebben geen haast.)


Wilma Nanninga (Veronica Magazine).

Je doorbraak is nabij! Een dagstrip over BN-ers moet je met jouw talent kunnen maken. Zo'n strip is, mits ook nog goed geschreven een zekere hit! Waarom maak je zo'n strip al niet jaren?

Een strip over BN-ers...? Da's wel het meest oninteressante onderwerp dat je kunt bedenken! Maar commercieel gezien waarschijnlijk heel interessant. Een dagstrip heeft me overigens nooit zo getrokken. Het idee om - zonder onderbreken - jaar in jaar uit, 6 dagen per week met een sterke grap op de proppen te moeten komen, heeft me altijd zwetende billen bezorgd. Om mijn leven als stripmaker te kunnen blijven slijten, moet ik me er echter in de toekomst misschien tóch ooit eens aan gaan wagen...


Mars wordt betrapt door Daan Leever. Geluid aan s.v.p.!

De Stripschapprijs, ga je die nog winnen of ga je die op een andere manier binnenslepen?

Heb je nu nóg niet dat gebroken ruitje in je prijzenkast opgemerkt...?!

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips in Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Mijn werk aan dit prachtblog ga ik de komende tijd op een wat lager pitje zetten om me volledig te kunnen wijden aan het verherbouwen van mijn website. Eén van mijn vage plannen is om mijn Sjors & Sjimmie Stripblad-strip Trix compleet online te plaatsen. Gratis en voor nietsch! Ook zou ik graag weer eens wat werk willen exposeren in Arnhem. Weet jij misschien nog een leuk adresje, Gerard...?

Mars' website
The Girl Is Mine
Mars' Blog

5 opmerkingen:

Robin Schouten zei

Lekker, die originele pagina's, Mars. Meer, meer, meer!

Goeie interviewer, die Leever.

Dirk A zei

Wat een warm en liefdevol interview heren. Fijn om toeschouwer te zijn. Jammer
dat je je werk aan de blog op een lager pitje gaat zetten Mars.
Hopelijk een tijdelijke zaak want ik mag hier graag lezen over het in het verre oosten.

Dick zei

Hoi Mars,

Leuk interview van Gerard. Goed om te horen dat er twee albums van je uitkomen. Ik hoop dat er ook weer een schetsboekje uitkomt

Dick

Willem Naber zei

Eindelijk, God daalt even neer op aarde en laat maar liefst twee albums achter voor ons gewone stervelingen.
Ik hoop dat ik een door God gesigneerd exemplaar te pakken kan krijgen.

Hugo Freutel zei

Leuke publicatie en interview Mars.
Ben een fan van Mac & Maggie.