woensdag 2 januari 2008

Even voorstellen: Lonneke Leever



Alles maar dan ook alles doet stripmaker Gerard Leever eraan om zoveel mogelijk Stripschappenningen huize Leever binnen te slepen. Eerder al dwong hij zijn vrouw Wilma Leenders om strips in te gaan kleuren in de hoop op zo'n lelijke plak. Dat lukte daadwerkelijk in 1993, maar afgelopen jaar kon deze sympathieke vrouw haar nominatie voor het inkleuren van S1ngle 6 niet verzilveren. Dat vinden wij van Strips in Gelderland heel lullig voor Gerard. HA HA HA! (Pardon, ik liet me even gaan.) En wat blijkt nu? Jarenlang heeft hij in zijn totalitaire Leever-regime een van zijn dochters geïndoctrineerd om net als papa strips te gaan tekenen. Jaren van psychische mishandeling heeft dat arme kind moeten verdragen. En zelfs op DIT moment gaat de foltering nog door en dreigt hij haar avondtoetje op te eten als ze geen strips op zijn scenario uittekent! Wij van Strips in Gelderland leggen onze troostende arm op de schouders van het gloednieuwe Gelderse striptalent Lonneke Leever.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ik ben in Arnhem geboren en opgegroeid. Sinds anderhalf jaar woon ik op kamers in Zwolle, want daar studeer ik aan de kunstacademie, maar ik kom nog bijna elk weekend terug naar Arnhem.

In het introductiestukje hierboven overdrijf ik een heel klein beetje. Maar in hoeverre heeft jouw vader je gestimuleerd om strips te gaan tekenen? Wat voor strip zou je het liefst willen tekenen (voor een flink pak geld) (of gewoon voor de lol)?

Toen ik twee was gaf m'n vader mij potloden en sindsdien ben ik altijd aan het tekenen. Het creatieve zit blijkbaar in de familie. Eigenlijk zou ik het liefst kinderboeken gaan illustreren, dus helemaal geen strips! Pompom vind ik wel heel leuk om te maken, al is dat geen figuurtje van mijn hand. Een strip voor kleuters maken met eigen figuren is wel iets wat ik in de toekomst graag zou willen doen.



Je schrijft, tekent en kleurt die strip (een figuur van Marjolein Krijger) voor het blad Rompompom van uitgeverij Zwijsen. Hoe is dat zo gekomen?

Ze vroegen aan Gerard of hij iemand wist die de strip van Pompom kon overnemen. Toen hij de tekenstijl zag, dacht hij aan mij. Ik heb een proefpagina gemaakt voor het eerste nummer. Ze vonden hem goed en zo is het gekomen. Een tijdje geleden ben ik langs geweest bij Marjolein Krijger en ze was heel enthousiast over mijn strip, dat was natuurlijk heel leuk om te horen!

Heb je een tekening of strip bij de hand waar je best tevreden over bent en die je ons graag wil laten zien?

Ik heb een strip van Pompom en het Leeverorgaan meegestuurd en verder wat dingen die ik op de academie heb gemaakt.







Wat vind je van de strips van Barbara Stok? Of mag je die niet lezen van je vader...?

Ik heb het nog nooit gelezen, want die strip hebben we niet hier in huis.



Wat is in hemelsnaam het Leeverorgaan...?

Dat is een familieblad van de Leevers. Het is een genealogisch blad. Het komt twee keer per jaar uit en dan maak ik er een puzzelpagina en een strip in. Ik begon met de puzzelpagina, en later kwam de strip erbij, waar Gerard de scenario's voor schrijft.



Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips in Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Bedankt voor je leuke kerstkaartje! Daan en Gerard waren er ook erg blij mee.

1 opmerking:

Ed zei

Gerard was toch juist degene die zijn kinderen waarschuwde niet teveel te oefenen met tekenen als ze een populaire striptekenaar willen worden.