donderdag 31 januari 2008

Even voorstellen: Burp

door ex-Achterhoeker HERMAN ROOZEN

Lang, lang voordat de mensen in Gelderland allemaal de Gelderlander lazen, lazen de mensen in de Achterhoek allemaal de Graafschapbode. En lang, lang geleden stond er in die krant een artikeltje over striptekenaar Burp en diens creatie ridder Haolhaok. Dankzij Google had ik Burp binnen 2 minuten opgespoord. Tegenwoordig houdt hij zich schuil in Baak (dat ligt een paar kilometer ten noorden van Toldijk) als directeur van een basisschool. Tijd om meer te weten te komen over deze onbekende Gelderse striptekenaar.



Wat is je relatie met Gelderland?

Ik woon zo'n beetje mijn hele leven (meer dan 40 jaar) in de Achterhoek. Tja, waar is het nog mooier dan hier? Helaas gaat ons culturele erfgoed, de streektaal, door de snel veranderende tijd verloren.

Waar komt het pseudoniem BURP vandaan?

BURP = Betting Ultra Reflex Producties, of zo je wilt: Betting Uut Reurle Producties.

Volgens mij is het wel 25 jaar geleden dat er iets over ridder Haolhaok in de Graafschapbode stond. Ik ben het allemaal weer vergeten. Kun je iets vertellen over de verleden, heden en toekomst van ridder Haolhaok?

Toen ik vroeger in de Graafschapbode wekelijks illustraties maakte bij verhalen van beroemde Gelderse streektaalschrijvers, werd mijn belangstelling voor het dialect geprikkeld. Ik besloot een drietal stripverhalen te tekenen waarin het Oost-Nederlandse dialect in de "balunnekes" essentieel is. Ik wilde hiermee de belangstelling voor het geschreven dialect stimuleren. Je kon immers op het plaatje zien wat er geschreven werd.



Nou ben ik zelf een native speaker voor wat betreft het Achterhoeks. Lezen gaat ook nog wel (Aornt Peppelenkamp, bijvoorbeeld), maor schrieven vin ik neet te doon. Hei'j doar gien meujte met?

Jao best wal. Maor ik heb hulp ehad van Henk Harmsen uut Stokkum. En as ter ene völle van dialect weet is he ’t wal. Samen hebbe wi-j het ABOND (Algemeen Beschaafd Oost-Nederlands Dialect) uutgewarkt. Een taal die van Gronigen tot Nimwegen laesbaor mot waezen. Dat is de taal die in de balunnekes gebruukt wordt. Tot mien grote plezeer leep het behoorlek uut de hand. De strip is uutgevoerd as hoorspel op omroep Gelderland, er kwam een kindertheatershow van, en umdat de strip toen tot een van de vrömdste strip's in België uuteroepen wier, werd het een collecters item. D’r bunt ter uutendelek meer in het butenland as in Nederland verkocht. Ze zunt zelfs naor Japan, Canada en Nieuw Zeeland verscheept. In de derde en leste strip legt de hoofdrolspeler Ridder Haolhaok ’t loodje. Daormee kwam de miniserie an zien end.



Volgens eigen zeggen hebben jullie op de St. Martinusschool "de afgelopen 4 jaar de essentie van het laatste deel van de trilogie Ridder Haolhaok in een onderwijsmodel kunnen vatten. Het zogenaamde Baakse Beek Onderwijsmodel (BBO)." Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een stripverhaal is omgezet in een onderwijsmodel. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Veel van de ingrediënten in het derde en laatste deel “Donderbussen in het onwies” komen uit de onderwijspraktijk. Het onderwijs in Nederland kan veel kinderen nauwelijks boeien. Met alle gevolgen van dien. In deze strip laat ik zien, dat het ook anders kan. Toen ik zelf directeur van een basisschool werd, heb ik de mensen de mogelijkheid gegeven om samen een onderwijsmodel te ontwikkelen, dat kinderen motiveert. Hetzelfde gebeurt in deze strip. Ik voel me hierbij soms net als de nar uit het verhaal.



Ik stel me zo voor dat een directeur van een basisschool die zelf striptekenaar is veel gebruik maakt van strips in het onderwijs, Is dat ook zo? En leren de kinderen daar ook beter lezen van, bijvoorbeeld? (Dat zou mooi zijn.)

Omdat er het onderwijsconcept uitgaat van meervoudige intelligentie, heb ik de “stoertjes” ontworpen. Dat zijn stripfiguurtjes die kinderen en volwassenen de richting aangeven in het leerproces.

Op de foto sta je met de rode kater van Jan, Jans en de kinderen. Is dat je favoriet? Zo ja, welke strips zijn nog meer favorieten van je? Zo nee, welke strips zijn dan favorieten van je?

Inderdaad is dit helemaal te gek. Maar Asterix, Garfield en Tom Poes horen er voor mij ook zeker bij. Maar mijn ultieme voorbeeld is WIBO (Wim Boost) de cartoonist op de voorpagina van de Volkskrant in de jaren 50. Hij is voor mij de absolute top.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips in Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Mijn werk in het onderwijs vergt veel tijd. Naast mijn werk in het onderwijs ben ik cartoonist. Ik heb dus de stripverhalenproductie even op een laag pitje gezet. Toch heb ik tussendoor nog een paar stripalbums in de kladversie kunnen tekenen. Je zult dus zeker nog van mij horen.



LINK: Willem Betting op Lambiek.net

Geen opmerkingen: