vrijdag 21 december 2007

Even voorstellen: Jeroen Steehouwer



Op eenentwintigjarige leeftijd debuteerde hij met een door Fred Julsing geschreven strip in Sjors & Sjimmie stripblad. Voor Zone5300 maakte hij een aantal verhalen over zijn alter ego Joachim (waarvan er vier gebundeld werden in het boek De uitweg) en de strip WOK, waarvan de bundeling deze week in de winkel ligt. Tien jaar lang tekende hij de strip Katja voor Suske & Wiske weekblad, maar de laatste tijd richt hij zich op een iets ouder publiek met zijn verstrippingen van de verhalen van de Russische schrijver Lev Tolstoj. Strips in Gelderland werpt de Arnhemse stripmaker Jeroen Steehouwer wat luchtige e-mailvraagjes voor de voeten.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ondertussen vooral de bijna on-Nederlandse omgeving hier in Arnhem en omstreken. Ik vind Arnhem zelf niet perfect, maar telkens als ik er over nadenk blijkt de stad het beste compromis om in te wonen in Nederland.

Vroeger toen ik nog in Brabant woonde trok Arnhem al, door de animatiefilmpjes van de kunstacademie in Twee voor twaalf, en later toen ik zelf op de kunstacademie zat was ik niet de enige die een aantrekkelijk beeld van Arnhem had. Alles leek hier met strips en tekenfilm te maken te hebben, mede door een mooie expositie in het gemeente museum over Holland animation. Ik leek voorbestemd om hier terecht te komen. Toen Kees de Boer me vroeg me aan te sluiten bij studio Funny Farm kon ik geen nee zeggen. Ook omdat ik in die tijd nog niet goed kon omgaan met het alleen werken de hele dag.



Na jarenlang albumloos door het leven te hebben moeten gaan, verschenen er in betrekkelijk korte tijd opeens drie - ik tel de nieuwste mee - Steehouwer-stripalbums op de markt. Toeval, of heb je daar een goede verklaring voor?

Ik ben altijd nogal zoekende geweest en het heeft lang geduurd voordat ik een aanpak en een stijl had die ik als mezelf, of als iets wat een toegevoegde waarde had in vergelijking met wat er al was. Na de publicatie van Waarvan leeft de mens? viel er iets van me af en durfde ik achterom te kijken naar wat ik allemaal daarvoor al gemaakt had. Dat viel me helemaal niet tegen. En het belangrijkste; ik zag dat mijn hand altijd toch uitgesproken genoeg was om alles als mezelf te herkennen. Opeens had ik honderden pagina’s die publiceerbaar bleken. Daar ben ik maar mee begonnen.



Je bent begonnen aan een project dat wel eens 300 pagina's zou kunnen gaan beslaan: het verstrippen van het Tolstoj-verhaal Het leven van Stepan Kasatsky. Hoever loop je voor op de voorpublicatie op je website? En waarom heb je besloten om de strip online te plaatsen?

Ik loop niet echt veel voor, heb nu zo’n twintig pagina’s getekend, maar bij een nieuwe strip doe ik die later toch altijd weer overnieuw. Het is inherent aan een hobby van me, telkens een andere aanpak kiezen als ik meen dat het scenario of de bedoeling van een project dat verlangt. Kortom, het zal nog wel eens spannend worden of ik m’n deadline van vrijdag haal, want ik doe de strip ernaast.

Waarom op het internet? Ik vond geen voorpublicatie, ja de Myx wilde het hebben maar die zijn zo arm dat je er niks voor krijgt. Dat voelt niet lekker. En ik ben al een poosje blij met het eigen podium van m’n site. Alles in eigen hand houden is lekker.



Voor deze laatste strip schrijft het eeuwige goed verborgen talent Frans Leenheer (doe hem mijn hartelijke groeten!) het scenario. Hoe is jullie samenwerking bij dit project tot stand gekomen? Hoe is jullie taakverdeling en waarom schrijf je het scenario - net als bij je vorige strip Waarvan Leeft De Mens? - niet gewoon zelf?

Frans en ik hebben voorheen al eens samengewerkt. We sluiten goed op elkaar aan maar tot nu toe kwam dat nog niet echt goed uit de verf. Frans was ook betrokken in een beginstadium van Waarvan leeft de mens?. Hij heeft een poosje als een echte kluizenaar in Frankrijk gewoond en toen ik overwoog Stepan te gaan verstrippen dacht ik gelijk aan hem. Het onderwerp is op zijn lijf geschreven. Daarnaast was ik zelf een beetje klaar met Tolstoj’s fundamentele filosofie. Zelf kan ik ook nogal uitgesproken zijn, en ik begon een beetje last te krijgen in mijn dagelijks leven van al dat compromisloze. Ik wilde niet meer zo lang zo intensief in Tolstoj’s visie zitten. Ik ben trouwens het gelukkigst als ik dienstbaar kan zijn aan iets of iemand die ik zie zitten. Ik bewonder Frans zijn schrijf- en tekentalent (hij is de perfecte storyboarder), het is een genot om naar zijn scenario te werken.


WOCK, luchtige voorloper van WOK.

Naast de onmiskenbare Steehouwer-hand zie ik in een aantal van jouw strips een voorbeeldtekenaar doorschemeren. Fanteasy - Julsing, Roy Bellevue - (geschreven door Hanco Kolk) Thé Tjong Khing, WOK - Chris Ware en Waarvan Leeft De Mens - George Herriman. En in de strip waar je nu aan werkt, meen ik David B. invloeden te bespeuren. Hoe ontstaat zoiets? Schrijf je eerst een verhaal en zoek je daar de best passende stijl bij? Of word je bij het lezen van een strip van zo'n voorbeeldtekenaar zodanig geïnspireerd dat je die invloed MOET gebruiken? Of klets ik uit mijn nek?

Als ik Tolstoj las moest ik altijd al aan Herriman denken. Door de immense hartsenergie die er in zit. Dat je David B. herkent in Stepan zie je goed. Ik heb vooral de zwart-wit sfeer gebruikt om Stepan iets authentieks mee te geven. Het oogt wat als een autobio, terwijl de heel lichte surrealistische touch de strip in een wat moeilijk plaatsbaar verleden zet. Denk aan oude zwart-wit films, die hebben ook dat effect. Ik denk dat ik vooral tijdloosheid zoek, en dat de auteurs waar ik me door laat beïnvloeden een stukje van die eeuwigheid hebben toegeëigend. Vandaar dat ik zelf ook nooit het gevoel heb dat ik iets van een persoon overneem, die mensen hebben me wel het stukje wat ik zocht getoond.

Freds stijl deed ik omdat ik een fan was in die tijd, ik wilde net als hem kunnen teken. Dat was allemaal nog niet zo bewust. In Roy Bellevue probeerde ik al wel bewuster te werken, maar moest nog leren dat je ook eerst een stijl moet aankunnen. Ik wilde wat ik het mooiste vond in Arma en Ilva; Thé Tjong-Khing kon zich zo diep inleven in zijn personages. Maar ik miste de technische bagage om de figuren echt inhoud te geven.

Ondertussen denk ik een idee voor een strip helemaal uit voordat ik begin. Of maak een aantal proefpagina’s. De toon van het schrijven en het tekenen moeten zo sterk mogelijk het idee uitdrukken. Maar ik denk eigenlijk dat al die dingen al ontwikkeld zijn op het moment dat een idee voor een project je invalt. Daarna zit je het eigenblijk alleen maar uit te werken en bij te schaven.

Uiteindelijk wil ik wel eens eindigen met een strip, of een tekenproject waar ik helemaal m’n eigen handschrift kan uitleven. Uiteindelijk wil je toch uit je hoofd tijdens het tekenen. Ik richtte daar nu al een klein projectje voor op. Op www.4-four.net teken ik zoals het me invalt.


Fanteasy. Tekst: Fred Julsing

Als je terug kijkt naar de tijd dat Fred Julsing je onder zijn hoede nam, waar heb je dan stripmaaktechnisch gezien het meeste van opgestoken?

Ik heb eigenlijk pas echt iets van Fred geleerd toen we elkaar zo’n zes jaar geleden herontmoetten. In de Fanteasy tijd deed ik maar wat. Later met een dagelijks contact en een gelijkwaardige verhouding had ik een goede vriend en een fijne collega aan hem.

Stripmaaktechnisch is in Freds geval een lastige vraag. Van Fred leerde je geen detail dingen, altijd het grote geheel. Goed voelen is goed denken is goed schrijven en tekenen. Techniek komt daar vanzelf uit voort of eigenlijk, op een dag kom je erachter dat je tekent zonder nog aangeleerde techniek te herkennen in wat je doet. Je handelt simpel uit wat er in je kop en lichaam zit, als reactie op een vraag die een idee stelt. Dat soort dingen. ;-)



Je hebt WOK gedeeltelijk hertekend. Wil je ons een oude versie en een nieuwe versie pagina laten zien waar je niet ontevreden over bent?

Ja hoor, geen punt. Ik heb hier zelfs drie versies van pagina twee.



Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Nee eigenlijk niet. Of; koop WOK, als je niks van de liefde begrijpt zal het je goed doen. En lees Stepan! Het wordt echt heel mooi.

www.jeroensteehouwer.nl
Het leven van Stepan Kasatsky
www.4-four.net

11 opmerkingen:

Willem Naber zei

En Jeroen signeert Wok op 27 december in de Norrman te Arnhem.
Daar zijn ook originelen te koop (veel te goedkoop, vanaf zo'n 75 euro).

Willem Naber zei

Ik bedoel natuurlijk de Noorman

Willem Naber zei

En dat stond natuurlijk ook al elders op deze pracht site/Blog

Dirk Arend zei

Vele petjes af voor altijd weer leuk leesvoer Mars en een hartelijke groet aan Jeroen!

SRG zei

Welke van de 3 versies van p2 van WOK is de definitieve?

Mars Gremmen zei

Dirk...? Serge...? Jullie hier...?! Gezellig!

Ik ga er overigens vanuit dat de bovenste versie de definitieve is.

Willem Naber zei

En ik ben zeker ongezellig

Mars Gremmen zei

Nee... jij geeft mij het vertrouwde gevoel van 'Haa, mijn zeer gewaardeerde, vaste bezoeker, Willem Naber is er weer!'

Begrijp dat nou, man!

frans zei

ik was er op 27/12...
waar waren jullie?

Mars Gremmen zei

Op 27/12 waren wij een deadline aan het halen. Of liever gezegd: missen...

Willem Naber zei

Ik was er wel, maar het was wel een extreem rustige koopavond in Arnhem.