donderdag 27 september 2007

Even voorstellen: Rob Derks



Als kleine jongen is hij ooit heel hard met zijn hoofd op een trottoirtegel gevallen; vanaf dat moment is hij DE Lee Towers-fan nummer één. Met zijn zelfrijzende Pakje Bakmeel maakte hij jarenlang het gratis dagblad Metro onveilig en sinds kort heeft dit hoekige stripfiguur een nieuw onderkomen gevonden in het tijdschrift Roetsj! Stripnieuws publiceert maandelijks de samen met Studio Noodweer-collega René Leisink geschreven strip De Balloons en een dezer dagen ligt het door hem geïllustreerde muzikale kinderboek Fred Krijgt Een Lintje in de winkel. Wij van Strips in Gelderland schoven tekenaar Rob Derks wat al dan niet onnozele e-mailvraagjes onder zijn neus.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ik ben geboren in Nijmegen. Dat wil zeggen: in het ziekenhuis. Daarna ben ik meteen weggebracht naar het Brabantse dorpje Reek. Toen ik groot was ging ik in Nijmegen studeren voor tekenleraar en ben er toen ook gaan wonen. En nu woon ik nog steeds in de mooiste en oudste stad van Nederland (zeg ik het zo goed, Mars?) En sinds enkele jaren hebben we dus ook onze tekenstudio die in Nijmegen gevestigd is.


Boekpresentatie met Joris Lutz.

Hoe ben jij de vaste illustrator van Fred van Honderloo geworden? Krijg je wel eens reacties van de lezertjes? Hoe was de presentatie van het nieuwe boek? En hoe is die jongen van Ha die pa! (Joris Lutz, samen met Bram Klein en Bart Wijtman maker van het boek) nu eigenlijk in het echt?

Bram, Joris en Bart waren al een heel eind met het eerste boek en hadden al andere tekenaars uitgeprobeerd. Dat was steeds niet naar hun zin. Ze zijn toen op zoek gegaan en op de een of andere manier bleef de ster boven
Noodweer stilstaan en hebben ze mij gevonden. Ondertussen is het tweede deel uit en onlangs gepresenteerd in Den Haag.
Joris leest het verhaal voor en zingt de liedjes live. Niet alleen leuk voor kinderen maar ook voor volwassenen, want er zitten voor allebei grapjes in verwerkt. Hoe Joris in het echt is, mag ik helaas niet zeggen. Dat staat in het contract. Bart en Bram zijn erg aardig, dat mag ik wel zeggen.



ACDC kan ik goed inkomen, ZZ-Top: leuk, zelfs Henk Wijngaard trek ik nog wel, maar Lee Towers...
Rob, vertel me dat het een grap is dat je al zijn elpee's bezit en zelfs een Gala of the yech - sorry - Gala of the Year-concert hebt bezocht...!


Eerst even de spelfouten eruit halen: het is AC/DC en ZZ Top. Lee Towers heeft een speciale plek in mijn hart. De oorsprong daarvan is net zo onduidelijk als de meeste andere religies. Waar het om gaat is dat je blindelings erin gelooft. Je neemt het voor waar aan. Het Gala of the Year was voor mij dan ook een soort bedevaart. Snap je?


Rob kleurt vooral in op z'n gevoel.

Pakje Bakmeel bestaat binnenkort 10 jaar. Ga je daar nog 'iets' mee doen?

De eerste tekening van Pakje Bakmeel stamt inderdaad uit 1997. Kort daarop ben ik stripjes gaan maken met dit guitige strippoppetje. Ik heb wel plannen om iets met het jubileum te doen. Aangezien ik doorgaans druk ben met allerlei opdrachten wordt dat waarschijnlijk een 10+ jubileum.

Wat is je favoriete Pakje Bakmeel-strook? Mogen wij hem zien?

Een van mijn favoriete grapjes is de Scheetweg grap. Kan ik zelf nog steeds hard om lachen. Er zijn er nog wel meer maar ik was te lui om het hele archief door te spitten.



Je bent een groot fan van Jan van Haasteren. Je staat wellicht in de startblokken om hem als puzzeltekenaar op te volgen. Heb je bij een van je bezoekjes aan zijn huis weleens geprobeerd om iets in zijn koffie te doen? (En dan heb ik het niet over melk of suiker.)

Ik ben fan van meerdere tekenaars maar vooral in het werk van Jan van Haasteren vind ik datgene wat ik ook graag in mijn eigen werk stop: lekker chaotisch, gezellig en grappig. Omdat ik een zelfde sfeer in mijn tekenwerk wil krijgen ben ik in zijn manier van werken gedoken om van daaruit mijn eigen draai te vinden. Ik heb mezelf daardoor beter leren tekenen en daar heb ik nu iedere dag plezier van.


Funpagina voor Roetsj.

Hoe pak jij het werk aan zo'n grote overzichtstekening aan? Waar begin je in Godsnaam?! Ik word al duizelig als ik alleen al aan werken aan zo'n plaat dénk...!

Dat heb ik Jan wel eens gevraagd en hij had daar een paar handige (maar uiteraard strikt geheime) tips voor. In het kort komt het erop neer dat ik eerste de achtergrond, het decor, neerzet. Ik bepaal dan ook meteen het perspectief. Vervolgens begin ik vanuit één belangrijke scene te tekenen. Kunnen er soms ook wel meer zijn. Maar het begint met een centraal gegeven.
Vervolgens komen er tijdens het schetsen vanzelf allerlei dingen uit voort. Als voor mijn gevoel de belangrijkste dingen erop staan scan ik het in en schuif in de computer een beetje aan de compositie en dan print ik het uit.
Deze print neem ik als het nodig is over in een tweede, uitgewerktere schets en dat neem ik dan over op het goeie velletje papier. Als er plek is teken ik tijdens het inkten nog wel wat details erbij en vervolgens kleur ik het in. Soms op de computer en soms met de hand. Klaar.

Making of van een kijkplaat voor Taptoe Zomerboek. Klik op de afbeelding voor meer kijkplezier.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Eind van het jaar komen we met Noodweer weer met een nieuw jaarverslag. En hopelijk doe ik nog iets met Pakje Bakmeels jubileum. Verder moet ik binnenkort echt weer eens naar de kapper.

Pakje Bakmeel homepage
Studio Noodweer
Fredpark

2 opmerkingen:

Michiel P zei

Maar Rob Derks is óók al de beste tekenaar van Nederland! Verwarrend.

Rob zei

bedankt, dat doet een mens deugt.