dinsdag 21 augustus 2007

Even voorstellen: Studio Mooves



Sinds 1999 maakt de Nijmeegse animatiestudio Mooves korte tekenfilms, cartoons en illustraties voor verschillende opdrachtgevers. De studio bestaat uit tekenaars Wilfred Ottenheijm en Remco Polman, die in een ver verleden ook aan de wieg stonden van Stripblad Iris en Studio Iris.
Wat juffrouw de Kroon precies op de studio uitspookt weet ik niet, maar ik vermoed dat ze nekmassages verzorgt en af en toe een bakje lauwe koffie naar meneer Retera - die twee ruimtes verderop stripjes zit te tekenen - brengt. Strips in Gelderland onderwerpt de jongelui aan een e-mailinterviewtje om te zien wat men daar allemaal zoal uitspookt en uitgespookt heeft.

Wat is jullie relatie met Gelderland?

Wilfred: Eh...we wonen in Nijmegen. Maar Remtiene gaan nu in een studio in Amsterdam zitten. Vaag dus. Remco heeft hier filosofie proberen te studeren maar vergallopeerde zich aan Bataille. Ik ben natuurlijk doctorandus in iets.


V.l.n.r.: Remco, Jantiene en Wilfred.

Juffrouw Jantiene, wat spookt u in werkelijkheid uit op de studio? Nee, even serieus antwoorden graag!

Eind 2001 leerde ik Mooves kennen. Op dat moment was ik een stagiaire bij Heinz the Movie. Mijn taak was, behalve koffiezetten (en alle binnenkomende filmscripts van commentaar te voorzien, en de subsidie-aanvragen te schrijven, en aan mijn afstudeerfilm te werken en de communicatie met de pers te verzorgen) om met alle heren tekenaars tot diep in de nacht in de kroeg te zitten. Na mijn stageperiode ging het al snel bergafwaarts met Heinz the Movie. De nieuwe stagiairs waren niet zo goed in koffie zetten denk ik. Bovendien kwam er opeens geen subsidiegeld meer binnen, kwam er geen publiciteit meer en kregen de tekenaars ernstige problemen met de producent. Na mijn afstuderen nodigde Mooves mij uit op hun studio. Zij wilde ook wel iemand om koffie te zetten. Maar ja, dat gaat zomaar niet. Wat moest ik op zo'n suffe studio met tekenaars? Ik ben godverdomme scenariste en producente! Gelukkig vonden de heren het heel redelijk als ik Mooves dan wat zou aanpassen en er een zeer subsidiabele animatieproductiestudio van zou maken.


Scène uit een korte flashanimatie voor "Heinz, The Movie".

Jullie hebben aan de inmiddels definitief afgeschoten Heinz the movie meegewerkt. Op jullie site is daar een kort en vlot geanimeerd filmpje van te zien. Ik ben vooral benieuwd of jullie vlakje hebben geflikkerd, guldentje hebben gegooid en Stripschappenninkje hebben geworpen met Heinz-tekenaars Windig en De Jong, en of jullie veel hebben zitten eh... vergaderen in de kroeg.

Wilfred: Jezus, wat kunnen die lui zuipen. Het project is helaas ten onder gegaan omdat Eddy en René artiesten zijn en iets moois willen maken en filmproducenten daarin niet zo geïnteresseerd zijn. Dat mag ik zeggen, want sinds een tijdje zijn wij zelf filmproducent.



Aan het aankondigingsplaatje te zien gaan jullie het koffieverhaal uit Dirkjan album 3 tot een kort bioscoopfilmpje bewerken. Hoe zijn jullie ervaringen met de eerder door jullie gemaakte Dirkjan-tekenfilmpjes? Is hij makkelijk te verfilmen?

Wilfred: Sja...timing he? Animatie lukt wel denk ik, beetje bestudeerd lullig zeg maar, maar die verrekte Retera-timing........we gaan ons best doen.

Over koffie gesproken: juffrouw Jantiene, graag twee klontjes suiker, en een lekker koekje sla ik niet af!

Wilfred: Chocolade aan de onderkant graag.


Wilfred en Remco.

Samen met Herman Roozen en Mark Schilders maakten jullie deel uit van het Mark Retera Ensemble (met als gevolg een enorme toename van seksistische Dirkjan-grappen. Chapeau!). Hebben jullie sinds die tijd nog strips getekend of geschreven? Mogen wij de favoriete door jullie gemaakte Dirkjan-strook zien?

Wilfred: Ik wil mezelf hier even opwerpen als de grootste sexist. Blij dat het je is opgevallen. Ik attach even een grap over piemels, daarentegen.



Remco: De stroken waaraan ik heb meegewerkt zijn te herkennen aan het feit dat je het niet ziet. Vind ik zelf. Uiteraard is deze ook seksistisch.




Mortel

Jullie hebben de korte bioscoopfilm (5 minuten) Mortel gemaakt. Kunnen jullie mij uitleggen wat het werk aan zo'n project behelst, hoeveel tijd zoiets kost en hoe groot je je tekeningen in moet scannen willen ze niet als pixelmozaïek op het bioscoopscherm tevoorschijn komen?

Remco: Het werk behelst tekenen, tekenen en nog eens tekenen. We werken weliswaar met Flash, maar vrijwel alle tekeningen in het filmpje zijn met de hand, op papier dus, getekend op een lichtbak en daarna gescand. Alleen het tekenwerk kostte me zo'n 9 maanden, en dan had ik ook nog eens hulp van drie stagiaires en twee inbetweeners. En van Wilfred natuurlijk. Die is martial arts-liefhebber, en daarom heeft hij de gevechtsscene gedaan.
Wat de resolutie betreft loop ik nu het gevaar te technisch te worden om nog interessant te blijven, maar je hebt erom gevraagd.
Ik scan op 400 dpi, maar doordat ik de tekeningen trace in Flash (met heel veel knooppunten en een hele secure lijn) behouden de lijntjes een zekere soepelheid. Grappig genoeg wordt de tekening daarna weer gewoon met pixels en al op film gebrand. De resolutie zal je verbazen: gewoon 1920 bij 1399. Dat je dat op een enorm filmdoek niet ziet, komt doordat al die pixels op een piepklein frame'pje ter grootte van jouw HEMA-vlakgom worden geprint en met de projector uitvergroot.

Hebben jullie nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of willen jullie hier graag nog wat kwijt?

Wilfred: Dirkjan heerst!

Bijgeleverd wat sfeerbeelden van onze studio.







© Foto's en plaatjes: Studio Mooves en Mark Retera.
Links:
Studio Mooves homepage
Mooves werkt met Nijmeegs talent Dirkjan als filmster

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben de vriendin van Wilf.
En vond dat er toch op zijn minst één reactie moest zijn.

Coen zei

Ik ben van gezelligleuk.free.fr (bedankt voor het linken!). Ik vind het wel interessant dingen te lezen over Heinz The Movie.

Ik heb destijds een paar schetsen gezien op een stripbeurs, die erg grappig waren. Later zag ik ze in het Parool staan. Ik vond het flashfilmpje ook erg leuk te zien, jammer dat er niet meer van gekomen is...