woensdag 29 augustus 2007

Even voorstellen: Marq Van Broekhoven



Overdag staat hij voor de klas Peer de Plintkabouter-mopjes uit te proberen op zijn arme leerlingetjes en in zijn vrije tijd werkt hij aan een snel groeiend strip-oeuvre. Op stripdagen is hij niet van zijn signeerkraampje weg te slaan, behalve als je hem een biertje aanbiedt. Onder zijn alpinopetje - dat eigenlijk helemaal geen alpinopetje is, want er zit helegaar geen lubberdingetje op - schijnt nog wat haar te woekeren, maar daar zou na het beantwoorden van mijn e-mailvraagjes best wel eens verandering in kunnen komen. Wij van Strips in Gelderland trekken deze keer Marq van Broekhoven aan zijn jas voor een zwaar en gewichtig diepte-interview.

Wat is je relatie met Gelderland?

Als klein kind had ik altijd al het gevoel dat mijn zielencentrum (je kent dat wel) in Gelderland ligt. Toen ik ging studeren was mijn eerste keus dan ook Nijmegen, waar ik vervolgens de beste jaren van mijn leven doorgebracht heb. Elsje en de Olivark was mijn eerste gepubliceerde strip, in een regionaal weekblad, en Peer de Plintkabouter verscheen voor het eerst op de Nijmeegse kabel-tv.


Coverschets Peer album 3

Het derde Peer de Plintkabouter-album is pas verschenen. (Wat doe jij toch met Silvio dat ik duidelijk heb nagelaten...?) Zijn we blij en tevreden?

Ik ben blij (dat het eindelijk af is), tevreden (met de reacties tot nu toe) en ontevreden (met alle onvolkomendheden, knullige tekeningen en kreupel vertelde mopjes).


De allereerste Peer-schetsjes.

Klopt het dat Peer een beetje de scherpte en hardheid van Anton Damen mist? Of ben je je (onbewust?) op een jonger publiek gaan richten? Of klets ik onzin?

De scherpte en hardheid van de strip had meer te maken met de voorpublicatie. De allereerste stroken verschenen in Sjosji, waar we voor een publiek van voornamelijk puberende jochies werkten. En moesten concurreren met de scherpe en harde strips als Trix of Meneer Frutjes. Dus dat wilde wel. Het nieuwe album bevat een reeks grappen die voorgepubliceerd zijn op de kinderpagina van de Telegraaf en die zijn vanzelfsprekend een stuk milder. Maar er staan ook nog Damen-strookjes (uit de Metro) in. En je kletst onzin.



Wat had jij ook alweer met... knopen?

Een fobie. Ik grijp liever met beide handen in een bak met verse, dampende diarree, dan dat ik een losse knoop vastpak. Maar ik word ervoor geholpen en durf tegenwoordig zelfs al mijn eigen broek dicht te doen.



Je bent een verteller. Heb je nog een lang verhaal in de pen dat je ook nog eens echt gaat afmaken? Vertel ons alles!

Niet één, maar drie:
- Jodocus de Barbaar: grappige, epische sword & sorcery-strip. Zou oorspronkelijk in MYX voorgepubliceerd worden, maar dat lijkt me niet meer zo aannemelijk.



- Stille Lijnen: lekker vaag stripje over een man die bij een mysterieus auto-ongeluk beide benen verliest en als top-attractie in een rondreizend circus komt te werken, terwijl hij achtervolgd wordt door zijn jeugdtrauma's en een tweetal zombies. Vol autobiografische elementen, dus. Wordt uiteindelijk 666 pagina's lang!
- Droomman: een one-shot over een detective die een moordenaar die dode mensen tot leven brengt achtervolgt. En dat met maar één woord dialoog. Hoe krijg ik het voor elkaar!



Wat is je favoriete Peer-strook? Mogen wij hem zien?

Die waarin Peer een langzaam in het drijfzand wegzakkende kabouter met goede raad bijstaat. Staat in het nieuwe album (geloof ik) en anders moet je album twee ook maar aanschaffen en even gaan lezen en mocht hij daarin niet te vinden zijn: album 1 zou wellicht ook kunnen. Of het mini-boekje "Anderhalf"... Kopen!



Het enige muzikale optreden dat ik van jou heb gezien, is je De Ritmecomputermannekes-act, die je samen met Scribbly-tekenaar Jean Paul Arends opvoerde op het Bal Du Rat Mort in 2004. Met grote stukken hout sloegen jullie oude computers aan gruzelementen en probeerden jullie houtsplinters in de ogen van de kleine kinderen op de eerste rij te mikken. Een prachtige act! Wat moet ik me bij de rest van jouw muzikale capriolen voorstellen?

Ik maak al jaren op zolder Engelstalige synthesizerpop (volgens de recensenten: A-ha, David Bowie, Depeche Mode, Brian Eno), in een oplage van 3 cd-tjes (één voor mezelf, één voor mijn moeder en één om anderen mee lastig te vallen), maar ook in een grotere oplage op vinyl (één af en twee in de startblokken) en ben momenteel bezig met een Nederlandstalig liedjesprogramma over (jawel) De Wereld Van De Strip, ook weer samen met Jean-Paul, als Die Gasten.



Aan welke strip zou je het liefst werken? (Als je er de tijd voor had en er een flinke bak geld voor kreeg.)

Storm. Of nee: Suske en Wiske. Of Storm.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Ik zou willen dat ik een Gelders stripnieuwtje had (een nieuwe editie van het Bal du Rat Mort of een tweede The Girl Is Mine-album), maar helaas. Wel wil ik nog wat kwijt: twee fraaie houten imitatie Tripp-Trapp-stoeltjes, in hoogte verstelbaar en met laadklep.

Marq denkt
Peer album 3
Marq's website

Geen opmerkingen: