zaterdag 21 juli 2007

Even voorstellen: Herman Roozen



Al menig jaartje is (en was) Herman Roozen vaste scenarioleverancier voor strips als Jan, Jans & de kinderen, Sjors & Sjimmie, Donald Duck, Dirkjan en de wereldberoemde Meneer Foutjes. Maar hij timmert ook stevig aan de weg met zijn eigen strips Wendy en Wilco, Eefenement (dagelijks te lezen in het Algemeen Dagblad) en TechEddie. Van Henk Groeneveld nam hij de strip Opa uit het agrarisch weekblad Boerderij over. Onlangs verscheen een bundeling van deze laatste strip. Een goede gelegenheid om meneer Roozen te bestoken met wat e-mailvraagjes.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ik ben geboren en getogen in Toldijk. Dat is een klein dorpje in de driehoek Zutphen – Doetinchem – Doesburg. En die plaatsen liggen, zoals iedereen weet, in de Gelderse Achterhoek. Ik heb ook nog 5 jaar in Nijmegen gewoond, 1 jaar in Arnhem en 6 jaar in Ede. Sinds 2002 woon ik in Assen, hoofdstad van de provincie Drenthe.



Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat Boerderij een maandblad was. Maar je maakt er dus wekelijks een pagina Opa voor? Waar haal je in godsnaam de inspiratie vandaan?! Of gebeuren er op het platteland opwindende zaken waar een stadsjongetje als ik absoluut geen weet van heeft?

Mijn inspiratie begint met de planning van Boerderij. Die krijg ik elke week. Voor nummer 44 (verschijndatum 31 juli) staan bijvoorbeeld artikelen gepland over dierenartstarieven, klauwbekappen en oude trekkers. Nou, en dan is het gewoon een kwestie van net zolang nadenken totdat ik iets heb bedacht dat grappig is en op 1 pagina past. Bijvoorbeeld: Opa maakt ruzie over de gestegen dierenartstarieven, struikelt over zijn eigen benen, komt bij de dokter terecht en merkt daar dat de dokterstarieven ook al gestegen zijn. Of Opa bouwt eigenhandig een installatie om te kunnen klauwbekappen, iedereen lacht hem uit, maar hij weet het apparaat te verkopen aan de pedicure en trekt aan het langste eind. Of ik doe niets met de planning. Ik ben geboren en getogen op een boerderij, dus soms graaf ik gewoon wat in mijn geheugen. Dat ga ik misschien deze keer ook wel doen. Hoe dan ook, op 31 juli kun je het resultaat zien op Boerderij.nl. En: ja, op het platteland gebeuren opwindende zaken waar een stadsjongetje als jij absoluut geen weet van heeft.



Je eerste zelfgeschreven én -getekende album! Hoe voelt dat? Heb je zelf de pagina's geselecteerd?

Dat voelt goed. Vooral ook omdat ik er niet om gevraagd had maar Boerderij het zelf voorstelde. Ik heb zelf samen met mijn kinderen een voorselectie van 60 afleveringen gemaakt. Boerderij heeft uiteindelijk bepaald welke 48 er in het album terecht zijn gekomen. Welke dat zijn weet ik niet. Ik heb het album nog niet gezien. Alle afleveringen van Opa waar ooit (boze) brieven op gekomen zijn heb ik overigens buiten het album gehouden.

Welke bekende strip is het leukst om voor te schrijven? Welke betaalt het beste? (Hier een knipogende smartie.)

“Allemaal even leuk” is natuurlijk het politiek correcte antwoord. (En op de tweede vraag: “Allemaal even slecht”.) Maar het leukst vind ik toch Dirkjan. Ik zal het even uitleggen met behulp van een voetbalmetafoor. (Ik weet weinig van voetbal, dus ik hoop dat het goed gaat.) Als schrijver geef je als het ware een voorzet die de tekenaar in het doel moet schoppen. Soms weet een spits de voorzet te verknallen. Soms gaat de bal met veel pijn en moeite in het net. Niemand echter schopt mijn voorzetten er zo fraai in als Mark Retera. Zelfs een slechte voorzet weet hij te benutten. (Toevallig betaalt Mark Retera ook het beste. Maar ik zou dat van die fraaie doelpunten ook gezegd hebben als hij slecht betaalde.)

Maar laat het duidelijk zijn dat ook de andere sterspelers die ik aanspeel uitstekend het leder achter de doellijn weten te werken, over het algemeen. Jij schiet ze er ook allemaal in, Mars. Alleen is je shirtje wat opzichtiger en maak je zo’n eigenaardig dansje na afloop. (Ik had het gewoon bij “allemaal even leuk” moeten laten. En niet aan de voetbalmetafoor moeten beginnen.)

Je hebt ook verhalen voor Sesamstraat geschreven. Nu gaan er geruchten dat Pino gewoon een kerel in een pak is. Weet jij daar misschien meer van?

Dat is gelogen. Pino is een echte vogel. Meneer Aart daarentegen is een vogel in een mensenpak.

Hoe bevalt het werken aan een eigen dagstrip? Heb je nog een sociaal leven? Mogen wij je favoriete Eefenement-strook zien?

Gelukkig heb ik nooit een omvangrijk sociaal leven gehad, dus ik hoefde niet in te leveren toen ik met Eefenement begon. Het werken er aan bevalt me prima. Wel heb ik minder tijd over voor – eh – werken. In het verleden belde Comic House me wel eens of ik – bij wijze van spreken - overmorgen kon gaan stand-up cartoonen ergens in den lande, en dan kon dat meestal wel. Nu meestal niet.

Ik ben nog steeds erg blij met de eerste strook Eefenement op 2 januari.



Meer recent moest ik zelf erg lachen om de strook van 10 juli.



Mijn serie over Paris Hilton, begonnen op 11 juni, is hier en daar in goede aarde gevallen, maar die vind ik zelf dan weer een beetje flauw.



Dirkjan is de strip waar je het langst grappen voor aanlevert. Hoe zijn Mark Retera en jij tot elkander gekomen? Mogen wij je favoriete voor Dirkjan geschreven grap zien?

Mark Retera en ik hebben ongeveer gelijktijdig aan de Universiteit van Nijmegen gestudeerd. In die periode (1990) was hij net begonnen met Dirkjan in het studentenblad ANS en in de Critic!. Na een tijdje had hij geen tijd (of zin) meer, en toen heb ik zijn plaats ingenomen met andere strips. We zijn toen een keer in gesprek geraakt en hebben complimenten uitgewisseld. Weer wat later – hij was toen net in de SjoSji begonnen geloof ik – vroeg hij me om voor Dirkjan wat stroken te verzinnen. Dat heb ik gedaan, en de rest is geschiedenis.

Ik heb wel eens complimenten gehad over de grap “K*tschool”.



Zelf vind ik nog altijd “Denk om je zwakke linkerschouder, Bert” erg grappig.



Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Jazeker! Van 21 juli t/m 2 september maken ongeveer 20 tekeningen van mij deel uit van de expositie “Aan de tekentafel” in Kunsthuis Secretarie in Meppel. (Oh, dat is niet in Gelderland.)

Herman Roozen homepage
Dagelijks Eefenement
Opa stripalbum deel 7 bestellen

4 opmerkingen:

Kurt M. zei

Heel leuk interview en fijn om te weten dat Herman de bedenker is van de onwaarschijnlijk goede kutschool-grap! Ongetwijfeld een van de beste grappen van Dirk Jan!

Mars Gremmen zei

Dank je, Kurt! Ook namens meneer Roozen. Denk ik.

Mooi dat ik je nu eens te snel af ben met mijn interviewtje!

Kurt M. zei

Ach, voor één keer mag dat... ;-)

Ed zei

De scenario's voor "Kort en Triest" hadden ook gerust vermeld mogen worden want er staat toch wel erg vaak HR onder deze strip in de kidsweek