woensdag 30 mei 2007

Even voorstellen: Hendrik. J. Vos


Arnhemmer Hendrik J. Vos is nog een ouderwetse - in de goede zin van het woord - vakman. In zijn tekeningen laat hij niets aan het toeval over: compositie, kleur, lijnvoering; alles is tot in de puntjes doordacht. Dat hij jarenlang als tekenleraar op de kunstacademie voor de klas heeft gestaan, heeft daar vast mee te maken. Of misschien klets ik wel ongelooflijk uit mijn nek. Ter zake, Gremmen! Deze maand verschijnt het tweede deel uit de Edelpulp Reeks van de door hemzelf opgerichte Uitgeverij Saturnus. Hoogste tijd om deze collega eens aan de tand te voelen via wat e-mailvraagjes.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ach, mijn hart zwelt van heimatliefde als ik mij tussen de eeuwenoude eiken neervlij op de zachtbemoste bodem der Onzalige Bossen, en tranen springen mij in de ogen bij het aanschouwen van de Grote Rivier terwijl deze als een glanzend zilveren lint voortglijdt naar het laagland.


Promoting kaart van Gorgon de Verzengende, deel 2 van de Edelpulp Reeks.

Wat kunnen we zoal aan strips verwachten in het tweede Edelpulp-deeltje?

Voor het grootste deel bevat het boek ingekleurde versies van verhalen die in het blad Krypton hebben gestaan. Het totaal is iets komischer van karakter geworden dan deel 1; onder andere door de vier afleveringen van Castor de Ruimtepionier, waarvan de laatste nog niet eerder gepubliceerd is, want gemaakt voor Krypton 5 dat nooit is verschenen.
Het verhaal L'Histoire se Répète, dat in de volgende Myx komt, is niet eerder in Nederland gepubliceerd maar wel in het Spaanse blad Zona.
Zelf vind ik het centerspread heel aardig, het is een tekening van een opengeslagen stripboek, die ik ooit heb gemaakt voor een thematische kunstexpositie.
De collega's zijn vooral enthousiast over de advertentiepagina.


Introplaatje van Castor de Ruimtepionier

Je bent zo'n beetje de langzaamste tekenaar van West-Europa. Al 43 jaar (kan iets korter zijn) werk je aan een lang Jack Slender-verhaal. Teken je misschien zo langzaam om zo lang mogelijk met een pagina bezig te kunnen zijn, omdat je anders weer van voren af aan met de volgende pagina moet beginnen? Of heb je een andere reden?

Wat je daar zegt speelt misschien wel een rol, bij elke nieuwe pagina moet je weer zo erg gaan nadenken, nietwaar? In elk geval houd ik wel van het uitvoerig ontwerpen van setting, entourage en aankleding. Voor elke pagina moeten er weer gebouwen, interieurs en outfits worden ontworpen en ik weet niet hoe ik dat vlugger zou kunnen doen, en eigenlijk is het ook niet echt nodig. Desalniettemin heb ik mezelf nu voor het Jack Slender verhaal een tijdschema gesteld omdat ik anders niet meer aan deel 2 toekom.
Overigens moet je niet overdrijven hoor, ik ben pas aan het verhaal begonnen in 1987.



Op je website staan een aantal heel mooie reisschetsen. Heb je die tekeningen allemaal ter plekke gemaakt? Werkte je direct in inkt of schetste je op zijn Hendriks alles zorgvuldig voor met potlood? Overweeg je een boekuitgave van die tekeningen?

Zo'n boek lijkt me wel heel mooi, maar ik overweeg niet om dat te gaan uitgeven. Het is al moeilijk genoeg om stripboeken te verkopen, maar reisschetsen, dat lijkt me helemaal niet haalbaar. Wel ben ik gehecht aan dat werk, vooral omdat ik ze inderdaad allemaal ter plekke heb gemaakt onder vaak nogal oncomfortabele omstandigheden, in de zin van afgrijselijke hitte, aanvallen van insecten, wegzakken in de modder en dergelijke. Bij die tekeningen maak ik eerst met potloodlijnen een compositieschema, maar ga daarbinnen heel direct met pen en inkt er op los.


Panels uit het verhaal L'Histoire se Répète

Over boekuitgaven gesproken: wat zijn je plannen met Uitgeverij Saturnus? Ga je bijvoorbeeld nog werk van je Studio Funny Farm-collega's uitgeven? (Ik roep maar wat.)

De Edelpulp Reeks heb ik in eerste instantie opgezet als monument voor mezelf, maar ik sluit niet uit dat er op den duur ook werk van andere tekenaars in uitkomt. Dat dit de Funny Farm collega's zullen zijn, lijkt me niet waarschijnlijk zolang zij blijven weigeren om Edelpulp te maken. Maar eerst wil ik in elk geval in de reeks nog een remake uitbrengen van De Prins van de Paardekop, omdat dat boek niet meer leverbaar is, en ook omdat ik het drukwerk van de oorspronkelijke versie te zwaar en duister vond. De scans daarvan ga ik wat opleuken met Photoshop.


Panel uit het verhaal Yech & Twanno

Klopt het dat de leerlingen die je op de kunstacademie lesgaf met het jaar dommer en talentlozer werden? Of is dat een onsympathiek vooroordeel van mij?

Ja, dat laatste is het geval, hoop ik. Ik heb in dat opzicht nooit veel verschil gemerkt tussen vroeger en nu. Wat ik jammer vond is dat het aandeel van het vak tekenen binnen de kunstopleidingen steeds meer is afgekalfd, en dus ook het aantal studenten dat zich daar specifiek in kan bekwamen. Dat kan blijkbaar bij ervaren tekenaars wel eens de indruk wekken als zou er minder talent zijn dan vroeger.


Panels uit het centerspread Oogappeltje

In het aprilnummer van Stripmagazine Myx staat een achtpaginaverhaal van jouw hand; in het daaropvolgende nummer komt weer een strip te staan, plus een interview (hopelijk ben ik ze net te snel af met dit gesprekje!). Hoe ben je bij Myx verzeild geraakt? Ga je meer werk voor ze maken?

De mensen van Myx hadden aanvankelijk contact met mij opgenomen voor het plaatsen van de Eric de Noorman hommage-tekening die ik had gemaakt voor het Arnhemse Kresse-project. Zo kwamen ook de verhalen aan de orde. Het plan is dat vanaf september het Jack Slender verhaal (De Quark-Generator) in het blad gaat lopen (dat is dan ook eigenlijk de echte reden voor genoemd tijdschema). Hoe het daarna zal gaan weet ik nog niet. Het liefst zou ik een paar korte Slender-verhalen gaan maken, misschien zijn ze daar ook in geinteresseerd.

Heb je een tekening of strippagina gemaakt waarvan je denkt 'die moeten de bezoekers van Strips in Gelderland beslist zien!'?

Nou, dat het beslist moet klinkt me wat overdreven, maar als we het toch hebben over De Quark-Generator dan maar een plaatje van dat apparaatje.



Homepage: Hendrik J. Vos

1 opmerking:

Willem Naber zei

Ik ben altijd een fan van Henks werk geweest (en niet alleen vanwege de Kat). Leuk dat er nu de laatste twee jaar zoveel van hem verschijnt.
Die jongen komt er wel