donderdag 24 mei 2007

Even voorstellen: Bert Bleek



Overdag verkoopt hij plaatjes in cd-winkel Kroese, maar in zijn vrije tijd rocktekent stripmaker Bert Bleek zich in de beste Peter Pontiac-traditie helemaal suf aan rockaffiches, rockflyers en rockillustraties. Én rockstrips. Op zaterdag 2 juni presenteert hij zelfs zijn alweer derde boek, Live Cats, uitgegeven door rockstripwinkel Señor Hernandez. Tijdens het aanschouwen van een diezelfde middag te openen Bert Bleek-rockexpositie rammelt Bert, begeleid door zijn rockband Sister Johnson, wat R&R-tunes op zijn rocktrommels. De heren spelen akoestisch, dus mensen met rockrimpels in hun rockgezicht kunnen hun rockoordopjes gewoon thuislaten. Wij van Rockstrips in Gelderland e-mailden rock-Bert wat rockvraagjes.

Wat is je relatie met Gelderland?

Opgegroeid ooit vaarwel gezegd en weer terug sinds tien jaar.

Waarom moet iedereen jouw expositie bezoeken en je nieuwe boek kopen? (Lees: wat kunnen we van de expo en het boek verwachten?)

De expositie is de eerste ooit van Bert Bleek in zo'n mooie ruimte waar voor het eerst ook schilderijtjes deelmaken van de expo. En mijn band speelt tijdens de opening akoestisch maar rockend! Het boek geeft een beeld van een stoere 'all rock'n rollband' dat vanaf het begin de chemie vindt van het samen muziek maken en dit als een ware lifestyle beschouwt, geen deeltijdrockers.



Van je vriendin begreep ik dat jij en je vrienden in lichtelijk beschonken toestand graag discodansen met een bepaald lichaamsdeel uit de broek.
Een slecht idee lijkt mij! Voordat je het weet slinger je een voorbijganger een schenkblad bier uit de handen of wapper je een onschuldige passant per ongeluk knock-out. Komen dit soort ongelukken inderdaad vaak voor?


Er was tijd...en ach af en toe jezelf flink laten gaan lucht je hart op! Rock'n roll, het dak eraf!!



Jouw voorbeeld en tekenheld Peter Pontiac adviseerde je in 1997 om een strip te maken over je bij een motorongeluk omgekomen broer Arjan, hetgeen resulteerde in de strip Big brother is watching you. Wat vond Pontiac van het boek? Heeft hij je nog goede tips en/of adviezen gegeven? Zo ja, welke? (Dan schrijf ik ze zelf ook even op.)

Pontiac... Puike wagentjes, ik houd wel van die vette amerikaanse vormgeving! In 97 had ik voor het eerst contact met Peter en in die tijd wist ik niet wat ik nou zou gaan moeten doen, Peter gaf mij de tip om een boek over mijn broer te maken, een graphic novelle gebeuren. Hij had toen zelf het idee om een boek over zijn vader te maken, wat later resulteerde in Kraut.

Wat is dat voor een bandje waar je tegenwoordig mee optreedt? En wat staat er zoal op het repertoire?

Sister Johnson is sinds vorig jaar Augustus een feit samen met twee andere cats. We maken swingende rock in een beetje fucked-up-stones-stijl laat ik maar zeggen. En sinds kort treden we steeds vaker op, leuk leuk leuk!!



Lijstjestijd! Kom maar op met de tien ultieme rock-'n-rollplaten!

Lijstjes zijn zo tijdelijk en afhankelijk van je stemming. Een top tien zal iets anarchistisch-non-conformistisch hebben van de
punk en de swingende opruiende zwarte ritmes hebben van de funk! Maar ook het sentiment wordt een steeds belangrijkere faktor.

Ben je voornemens om naar de stripbeurs in Arnhem te komen?
(O wacht even, die is al voorbij.)




Heb je al een strippagina gemaakt die helemaal staat voor wie of wat Bert Bleek is? (Of eentje die een beetje in de buurt komt?) (Of eentje waar je dik tevreden over bent?) Mogen wij hem zien?

Een boekje of tekening dat veel over mezelf laat zien en waar ik totaal tevreden over ben..en of je die mag zien? Nee, heb ik niet echt, na elke tekening vind ik de volgende tekening weer het best! Nooit tevreden en ach wie weet in de toekomst, tot nu toe is 'Big Brother Is Watching Me?' the closest you get.



Waarom krijg ik bij Kroese nooit korting als ik een cd-tje bij jou afreken?

Nou, ik heb gehoord; "Die vent met die lange flatse haarpartij gooit alle cd bakjes overhoop".

Heb je nog een pittig Gelders strip- of rocknieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Misschien binnenkort een project (stripboek) in samenwerking met een arnhemse schrijver-penvecht-veteraan over verslaving en andere valkuilen. Een erg interessant verhaal, waar mijn tekenstijl goed op aansluit.
Verder nog bedankt voor je kostbare tijd, Gremmen. Groet Bert Bleek!

Homepage: Bert Bleek

Geen opmerkingen: