maandag 23 april 2007

Even voorstellen: Jan Dirk Barreveld



Nog niet zo lang geleden verhuisde Studio Noodweerman Jan Dirk Barreveld van de mooiste en oudste stad van Nederland naar... Ondiep! Hoe stom kun je zijn...! (Nou ja, héél stom dus!) Intussen publiceert JD zijn strip Eugène wel mooi nog steeds in Veronica Magazine en Algemeen Dagblad. En binnenkort wordt Stoorzenders, alweer het derde album uit de serie, ten doop gehouden tijdens de stripbeurs in Arnhem. Hoe?! Wat?! Waarom?! Wij van Strips in Gelderland vroegen het hem via wat e-mailvraagjes.

Wat is je relatie met Gelderland?

Ik heb er vijf jaar gewoond en bijna iedere doordeweekse dag ben ik er te vinden achter een tekentafel van Studio Noodweer. Je kunt eigenlijk zeggen dat ik al mijn strips, cartoons en illustraties maak in Gelderland.

Is (de strip) Eugène in de loop der jaren erg veranderd? Vertel je de grappen nu anders dan een tijd geleden? Zoek je naar een bepaalde richting?

Ja, ik vind zelf dat de strip op ieder front is veranderd. Ik maak de strip nu bijna tien jaar. In 1997 begon ik één keer in de twee maanden in een studentenblaadje, en naarmate de jaren vorderden werd de frequentie van publicatie groter. Aanvankelijk was ik heel lang bezig met het bedenken van grappen en het schrijven van dialogen, maar toen ik meer werk begon te krijgen kon dat niet meer en dat is maar goed ook. Doordat je meer ervaring krijgt met het maken van grappen in de vorm van een strookje leer je ook effectiever te vertellen. Als ik de stroken in het eerste album van Eugène bekijk vind ik ze vaak heel geforceerd overkomen. Hetzelfde geldt overigens voor het tekenwerk. Aanvankelijk was dat zeer geforceerd en verkrampt, maar met name de laatste jaren is het allemaal wat spontaner geworden (voor mijn doen dan he!). Ik ben nu af en toe zelfs tevreden over hoe de strip oogt!



Wat Eugène betreft ben ik altijd op zoek naar een richting. Voor mijn gevoel gaat de strip namelijk alle kanten op en hoewel veel mensen dat juist leuk vinden heb ik zelf telkens de behoefte de boel meer te omkaderen en vanuit een van te voren bedacht wereldje te gaan werken. Maar aangezien ik dat al jaren probeer en het me niet lukt moet ik me er maar bij neerleggen dat de strip is zoals hij is. Wat ik ook graag zou willen is de karakters van de strip wat meer te definiëren en gebruik te maken van de verschillen tussen de personages. Nu de strip dagelijks wordt gepubliceerd in AD is er wat meer ruimte ontstaan hiermee te experimenteren. Als je éénmaal per week wordt geplaatst gaat het er vooral om dat de grap goed is, je kunt niet de tijd nemen hele verhaalreeksen op te gaan zetten. Een dagelijkse publicatie is wat dat betreft een ander verhaal.

Hoe lang hou je het nog vol om dagelijks met de trein naar Studio Noodweer te reizen?

Ik moet zeggen dat me dat eigenlijk reuze meevalt. Met name in de vroege ochtend vind ik het wel fijn wakker worden in de trein. Krantje, koffie.... Soms lukt het me ook aardig die reistijd te gebruiken om grappen te verzinnen.

Jullie doen met Studio Noodweer altijd jaloersmakende leuke dingetjes: leuke expo's, leuke boekjes en leuke feestjes.
Ik zou me bijna bij jullie willen aansluiten, ware het niet dat ik de verkeerde lengte heb. Wie is (of zijn) de drijvende kracht(en) achter al dat leuks?


Wat ideeën betreft moet ik zeggen dat die wel van ons alle vier komen. Maar in de uitvoering ben ik zelf erg laks. Wat dat betreft is het heel fijn te werken met mensen als Rob, René en Michiel die ook daadwerkelijk tot uitvoering over gaan. Als je kijkt naar zo'n jaarverslag bijvoorbeeld. Ik lever netjes mijn tekenwerk in, maar Rob gaat vervolgens samenstellen, vormgeven en zorgt dat het geheel bij een drukker terechtkomt. Ik zal niet direct emotioneel worden, maar ik denk dat veel van de dingen die ik nu doe nooit van de grond waren gekomen zonder de support van mijn studiogenoten.

Even dromen nu. Je krijgt twee goed betaalde pagina's in een weekblad naar keuze. Wat ga je maken....?

Volgens mij doel je met deze vraag op de opmerking die ik in jouw bijzijn ooit maakte dat ik wel iets in de trant van Meneer Johan zou willen maken. En dat is nog steeds wel zo. Het lijkt me leuk wat langere herkenbare verhaaltjes te maken. Wel humoristisch, maar niet toewerkend naar een grote eindgrap. Destijds heb ik met Gerben Valkema iets dergelijks geprobeerd met de strip Corduroy. Die kant moet je een beetje op denken.


Corduroy pagina drie.

Pas heb ik voor het Utrechtse beeldblad De Inktpot een pagina gemaakt waarin ik ook een wat andere toon probeer te raken dan het bekende Eugènewerk. Ik vind het erg aangenaam zo nu en dan eens een wat langer scenario in elkaar te zetten dan het 1, 2, grap werk.


Geschetste pagina voor De Inktpot.


Dezelfde pagina, uitgewerkt.

Heb je een favoriete Eugène-grap? Mogen wij hem zien?

Nee. Maar ik wil er wel eentje met jullie delen die ik leuk vind.



Bemoeizuchtig als ik ben heb ik wel eens tegen je aan lopen zeuren dat je misschien eens wat losser en spontaner zou moeten tekenen. Zou jij je - als experiment - speciaal voor Strips in Gelderland eens helemaal vol willen laten lopen en met een stomdronken kop een tekening willen maken? Even kijken hoe dat uitpakt. Dan publiceren we hem hier. (Soms wel veertien bezoekers op één dag!)

Het gaat de laatste tijd toch goed?? Maar als jij het bier verzorgt doe ik mee!

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Ja! René Leisink heeft bijna een huis gekocht.

Links:
Alle Barreveld-berichtjes op Strips in Gelderland
Barre tijden
Eugène
Studio Noodweer

2 opmerkingen:

Paul zei

OK, waar blijft nu die dronken tekening??? Ik ben benieuwd!

Mars Gremmen zei

Die man is niet dronken te krijgen!