dinsdag 13 maart 2007

Even voorstellen: Mark Retera


De Nijmeegse stripmaker Mark Retera tekent al jaren de grappigste strip én de grappigste karikaturen van Nederland. Die strip is natuurlijk de overbekende Dirkjan. Die karikaturen kon je jarenlang tegenkomen in mannenweekblad Panorama, en een aantal van zijn ontwerpen wandelen bijna dagelijks in digitale vorm rond door Café de Wereld in televisieprogramma De wereld draait door. Ik ondernam een barre tocht naar de studio waar Mark werkt (zéker vijf minuten wandelen in het zonnetje) om hem meedogenloos met mijn fototoestel in zijn gezicht te flitsen en vuurde eerder al wat e-mailvraagjes op hem af.

Standaardvraag 1 ('Wat is je relatie met Gelderland?') wordt in onderstaand krantenartikeltje ruimschoots beantwoord, dus die slaan we deze keer over.


De Gelderlander, zaterdag 24 februari 2007



Deze maand verschijnt Kabouterleed: een speciale Dirkjan-uitgave. Een bundeling van de beste kabouterstroken neem ik aan? Of heb je er nog speciaal nieuw werk voor gemaakt?

Nee het zijn allemaal oude stroken.



Het kabouterboekje verschijnt bij Uitgeverij Silvester, maar de laatste drie Dirkjan-albums heb je in eigen beheer uitgegeven. Bevalt dat goed, of heb je jezelf een hoop rompslomp en ellende op de hals gehaald? Staan er nog nieuwe Retera-uitgaven op stapel?

Het bevalt erg goed. Uitgeven zoals ik het aanpak stelt niks voor. Namelijk: de drukker bellen de vormgever bellen en de verspreider bellen, that's it.
En natuurlijk de strips tekenen. Dat is het moeilijkste, maar dat moest ik toch al.
Een echte uitgever doet natuurlijk meer, maar ik houd het simpel.

Over driekwart jaar moet Dirkjan 13 uitkomen. Daarnaast ben ik nu ECHT aan het werken aan mijn "autobiografisch" vervolg op De Foto.
Dat wil ik in oktober afhebben.



Waarom heeft Mark Retera (nog steeds) geen eigen website?

Silvester is al meer dan 3 jaar bezig met die site. Eens per half jaar krijg ik te horen dat ie bijna af is.
Eerlijk gezegd interesseert het me weinig.



Ik zie al jaren een leuk kinderboekje in jouw Dirkjan-tekenstijl voor me. Met die grappige, dikke kindertjes. Misschien een beetje gezellig in 3D geschilderd. Wanneer ga je dat eens maken?

Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar ik denk niet dat het er snel van komt.



Doe je nog aan karikaturen tekenen? Zit je wel eens met een schetsblokje voor de buis?

In een Dirkjan-strookje dat ik zojuist gemaakt heb voor het Boekenbal figureren een aantal schrijvers.
Ik heb nog steeds wel lol in karikaturen tekenen maar dan moeten het wel eenvoudige tekeningetjes zijn.
Om uitgewerkte, gedetailleerde karikaturen geef ik niks meer. Ik vind ze vervelend om te zien en vervelend om te maken.



Waarom droeg je zo'n slonzig, viezig T-shirtje toen je tijdens de finale van het concert Strips in Stereo in Paradiso het podium op kwam lopen? En wat vond Guido "bad hairday" Belcanto eigenlijk van de strip die je bij zijn liedje maakte?

Ik weet niet meer waarom ik dat shirtje droeg.
Guido vond de strip helemaal geweldig. Hij schreef me nog een brief (vulpen, gekrulde letters) waarin hij me vroeg om zijn hele oeuvre te verstrippen.



In Nederland heb je als stripmaker zo'n beetje alles bereikt wat je hier als stripmaker kunt bereiken. Ga je nog pogingen ondernemen om in het buitenland door te breken of wordt het schilderijtjes pielen in een oud boerderijtje in Frankrijk?

Schilderijtjes maken in Zuid-Frankrijk lijkt me geweldig maar ik denk niet dat ik op korte termijn zou kunnen leven van mijn schilderijen.
Als ik pogingen ga doen om in het buitenland door te breken is dat vooral met de bedoeling om zonder geldzorgen de kunstenaar uit te hangen.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Gefeliciteerd met je Royaal Modaal-nominatie!



Van Mark is vorige week ook een pocket van Dirkjan verschenen bij Rainbow Pockets i.v.m het thema van de boekenweek. Deze verscheen tesamen met een pocket van S1ngle, Sigmund en Scribbly.

Links:

Wekelijks nieuw Dirkjan-strookje
Lambiek Comiclopedia over Mark Retera
Making of Café de Wereld (Kort filmpje.)

3 opmerkingen:

Marc zei

Is er nog nieuws ivm die autobiografische strip die in oktober af zou zijn?

De nieuwe Dirkjan is trouwens weer heerlijk!

Mars Gremmen zei

Hallo Marc,

Mocht ik nieuws aangaande Marks vervolg op De foto opvangen dan meld ik dat ogenblikkelijk in dit blog!

Je laatste opmerking kan ik van harte bevestigen.

Timo zei

Mark, mag ik je email weten, voor een vak op school?
(we moeten een beroep kiezen, ik koos voor striptekenaar, maar ik moet dus een email sturen!)
Timo