dinsdag 20 maart 2007

Even voorstellen: Hanco Kolk


Hanco Kolk is een zeer productieve stripmaker, bekend van onder andere Gilles de Geus, Inspecteur netjes, S1ngle en Meccano. Dit jaar brengt hij maar liefst 723 nieuwe albums uit. (Vooruit, het kunnen er wat minder zijn.) Zojuist heeft hij het vierde deel van Meccano afgerond. Hanco kennende zal hij zeker een halfuur rust nemen voordat hij zich op een volgende project stort. Daar profiteer ik - ik bedoel 'wij van Strips in Gelderland' - mooi van door wat e-mailvraagjes op hem af te vuren.

Wat is je relatie met Gelderland?

Man! Ik woon al zo lang in Arnhem dat je zo langzamerhand kan vragen wat Gelderlands relatie met MIJ is. 
Ik heb Arnhem gezien toen het Sportfondsenbad nog open was. Ik heb Kung Fu films gezien in Luxor, Blondie in de Stokvishal. Ik heb het Arnhems Filmfestival meegemaakt. De opening van de Nelson Mandelabrug. Ik reed al in een trollybus toen je achterin nog mocht roken. Ik heb Studio Arnhem nog meegemaakt!


Plaatje uit Meccano 5: Fortress of love.

Meccano 4: Container: zes losse deeltjes die na de zomer ingekleurd en al in één boek worden gebundeld. Was het een zware bevalling?

Het heeft vijf jaar geduurd voordat het af was. Maar een zware bevalling zou ik het niet willen noemen; Schlager was veel zwaarder. Bij dit album heb ik van het tekenen en schrijven genoten, ook als het niet goed ging. Het plot zit geramd in elkaar, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken. Het boek is nu bij de proeflezers; ik heb zelf nog een aantal twijfels die ik hen wil voorleggen en afhankelijk van die uitkomst ga ik misschien nog wat toevoegen, of iets er uit halen, of iets op een andere manier vertellen.

Dit jaar is er een aantal stripmakers uitgenodigd op het Boekenbal. Onder wie jij. Baalde Dick Matena heel erg dat hij niet de enige stripmaker was?

Ik heb Dick daar nauwelijks gezien. Wij stripmakers zaten op het schellinkje, als een mooi tableau vivant vlak onder het plafond, eigenlijk een beetje tegen de muur geplakt en je moest recht naar beneden kijken om het toneel te zien. En als je helemaal over de ballustrade boog en je nek uitrekte, dan zag je de heer Matena vlak voor het toneel zitten, in de benedenzaal, tussen de echt belangrijke schrijvers. Dus balen.. neuh. Ik denk het niet.

Heb je een handtekening aan André van Duin durven vragen?

 Moet jij eens kijken wat ik al van van Duin heb!



Steekt Harry Mulisch zijn pijp echt aan of draagt hij een showbizz-pijp?

Mulisch schijnt niet meer te roken. Hij liep rond in een velours kostuumpje om zijn kleine lijf, met dat enorme hoofd er wiegend bovenop. En die glimlach he. Of is het wel een glimlach? Drie jaar geleden heb ik hem in zijn jas mogen helpen, en ik vernam van hem dat hij het heel leuk vond dat ik zijn boeken zo goed vond.



De Eric de Noorman-spandoeken worden binnen niet al te lange tijd van de muren gekrabd en/of getrokken. Hoe kijk je op de hele 60 jaar Eric de Noorman-toestand terug? 'Project geslaagd' of 'Project kon beter'?

Nee, het kon niet beter. Jij bent toch ook wel zo eens per week even langs je gevel gelopen? Elke keer als ik langs het stadhuis kwam dacht ik: die Mars, die kan het toch echt wel. Als hij maar WIL.



Binnenkort verschijnt S1ngle 6: Glamour. De eerste S1ngle in kleur en (vermoedelijk, ik roep maar wat) gedrukt op groter formaat. Ben je tevreden met het resultaat?

Meer dan. Afgelopen vrijdag hebben we de uitdraai zitten bewonderen. En wat kan ik zeggen. Wilma Leenders. Wilma. Leenders. WilmaLeenders.



Nog een S1ngle-vraagje: in een vraaggesprekje met Stripeljee vertel je dat er ongepubliceerd materiaal in de pas verschenen S1ngle Rainbow pocket staat. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb je er drie afgekeurde stroken in geplet om er zeker van te zijn dat Paul Fles het boekje koopt?

Nou zeg. Waar zie je ons voor aan? Nee, niet antwoorden. In de Rainbowpocket staat uitsluitend materiaal dat nog niet in boekvorm is verschenen. Vorig jaar hebben we geen boek uitgebracht, omdat we wilden wachten op het kleurenalbum. Vandaar dat we tien maanden zwartwit-materiaal over hadden, die nu in de rainbow-pocket staan.



Hoe staat het met de Hanco Kolk-website? Kunnen we iets bijzonders verwachten?

Ik denk het wel. Maar ik ben niet zo goed in het bijhouden ervan.. Er komt een mooie dwarsdoorsnede van mijn werk op te staan. Ik ben heilig van plan om elke week scans van mijn work in progress erop te zetten. 

Een tijdje terug zat je als gast in De wereld draait door. Je riep toen vanuit de tribune iets naar Mathijs van Nieuwkerk en Martin Bril. De man met de hengel drukte zijn microfoon echter te laat onder je neus waardoor ik niet kon verstaan wat je zei. Wat riep je toen?

DOE WEG DIE MICROFOON!

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Aanstaande zaterdag 24 maart: Spinvis in Musis Sacrum, mensen. Mooie, nieuwe show met gastoptreden van lelijke, oude striptekenaar! Komt dat zien!


Hanco schildert, Hanco wijst en (de jarige) Hanco wordt toegezongen door het ganse Paradiso-publiek (Strips in Stereo, Spinvis, 11 maart 2006).

Links:
www.hancokolk.nl
www.meccanoonline.com
S1ngle
Lambiek Comiclopedia over Hanco Kolk
Strips in Stereo-concert op Fabchannel.com (Even van de zoekoptie gebruik maken.)
Comic House portfolio
De filmliefde van Hanco Kolk

1 opmerking:

Paul zei

Whoehahhaaa