zondag 11 februari 2007

Even voorstellen: Kees de Boer



Goed nieuws! Na zich tijdenlang met succes op kinderboekillustraties geworpen te hebben, gaat Boertje de Kees eindelijk weer eens het cartoonistenpad bewandelen. Jaren geleden gleed Kees als striptekenaar door het leven. Hij tekende onder andere Max Laadvermogen voor stripblad Eppo en Sidi & Smook voor het vrolijke weekblad Donald Duck. Samen met Meneertje Peertje Award winnaar Gerard Leever schreef hij aan Het Felix Flux Museum. Bovendien verzon hij de strookjesstrip Meneer Foutjes voor niemand minder dan mijzelve en gaf hij op die manier mijn 'carrière' een flinke duw in de goede richting. (Of nou ja, het was in ieder geval een richting.) Vanaf deze week staat Kees één keer in de week met een kleurencartoon in De Gelderlander. Dat is heel leuk. Nóg leuker is dat hij mij toestemming heeft gegeven om die cartoon hier in dit Strips In Gelderland-blogje te plaatsen! Een paar e-mailvraagjes beantwoorden vormde ook geen enkel probleem.

Allereerst merci beaucoup dat ik je cartoons hier mag plaatsen, Kees! (Verwacht een warme zoen.) Nu standaardvraagje 1: wat is je relatie met Gelderland?

Ik woon en werk in Arnhem. In 1984 belde Gerard Leever mij in Lutjebroek (West-Friesland) of ik zin had om in Arnhem te komen wonen en eventueel bij Studio Arnhem te komen. Dat had ik wel. Ik was al eens op een studiofeest geweest en ik vond het allemaal hele rare en aardige mensen. Ik werkte in het begin op mijn piepkleine kamertje samen met Frans Leenheer en Gerard Leever. Daarna zat ik regelmatig bij Studio Arnhem. Van Hanco Kolk kreeg ik een kast en Aloys Oosterwijk adviseerde me om gel in mijn haar te doen. Ook zei hij dat ik beter colbertjes kon dragen. Maar het duurde nog wel een paar jaar voordat ik mijn eerste vriendinnetje had. Nu werk ik samen in een studio (Funny Farm) met zes collega’s in dezelfde ruimte waar jaren geleden Studio Arnhem gehuisvest was.  


Max Laadvermogen

Een wekelijkse cartoon in De Gelderlander. Hoe gaat dat in zijn werk? Krijg je een onderwerp aangereikt? Mag je zelf een onderwerp uitkiezen? Wat gebeurt er allemaal voordat je cartoon in de krant staat?

Chef redacteur Berry Kessels roept drie headlines door de telefoon. Het gaat om regionaal nieuws dat enkele dagen daarvoor in de krant heeft gestaan. Eigenlijk weet ik meteen met welk onderwerp ik het meeste kan. Uit een aantal krabbels komt dan het idee voor de cartoon tevoorschijn. Bij goedkeurig door de redactie werk ik hem uit. Een dag later staat ie in de krant.


Sidi & Smook

Je bent - onder andere met publicaties van je kinderboeken in het buitenland - succesvol te noemen als kinderboekenillustrator. Moeten we de striptekenaar Kees de Boer als verloren beschouwen of brandt er nog ergens een heilig stripvuurtje in je? Heb je stiekem nog wat stripplannen op het vuur staan?

Het stripvuurtje brandt nog steeds. Vandaar ook mijn aanwezigheid op het Stripmakersforum. Maar ik zal nooit meer aan een serie werken. Wel korte dingetjes. Ik heb Menno Kooistra beloofd om voor Bloeddorst 2 een horrorstrip te maken. Dat lijkt me erg leuk om te doen.  En, o ja, ik zou een soort mix van prentenboek/stripverhaal willen maken. In sommige recensies wordt gezegd dat mijn prentenboeken zich laten lezen als stripverhalen. Dat bracht me op een idee. Het is vast niet nieuw of zo, maar het lijkt me iets wat ik zelf zou kunnen schrijven.


De Wondertekenaar

Waarom mag jij nog steeds presentator bij De Wondertekenaar zijn, terwijl je Hanco Kolk tot bijna diep in zijn onderbroek keihard beledigt en vernedert...?!

Hanco is in het diepst van zijn wezen een getergd kunstenaar, een getormenteerde geest. Zijn genie verlangt een omgeving die niet anders is dan waaruit het is geboren. Ik handel dus uit liefde en respect voor die worm.
Nee hoor, Marsman, zal ik je es wat vertellen: het is allemaal gekheid! Hij moet er zelf altijd het hardst om lachen…of huilen, dat kan ik nooit zo goed zien omdat hij dan met zijn rug naar mij en het publiek staat.

Hoe ziet een gemiddelde Kees de Boer-werkdag eruit? Kom je nog weleens achter je computer vandaan? (Dankzij het Stripmakersforum ben je echt de hele dag bij mij!)

Ik begin rond een uur of negen. Het eerste wat ik doe is mijn computer aan doen en koffie zetten. Jij staat dus de hele dag aan, zodat ik, als er even afstand genomen moet worden van het werk, kan kijken of je weer iets grappigs zegt. Ik werk altijd tot kwart voor zes. Als ik het druk heb pak ik er nog wat uurtjes in de avond bij. Dan schiet het sociale leven er wel eens bij in. Mijn vrouw en… dinges, mijn kind vinden dat niet leuk. De komende tijd werk ik aan een nieuw prentenboek over Agent en Boef en de nieuwe Tommie en Lotje van Jacques vriens.


Razzafrazz Arnhem-nummer 

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips in Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Die cartoon maken is een sprong in het diepe voor mij. Ik weet helemaal niet of ik het goed kan. Behalve voor de Moppentrommel in Donald Duck tekende ik een jaartje een maandelijkse cartoon voor De Humanist en dat was het wel. Maar ik heb er zin in en hoop dat ik ze in het vervolg iets minder gehaast kan maken dan de eerste.

Het enige Gelderse stripnieuws dat ik heb is dat mijn Eric de Noorman-spandoek alweer weggehaald is. Waarschijnlijk wordt het pand waaraan hij hing binnenkort gesloopt. Maar niemand mist hem, hoor. De enorme boom die er voor staat schijnt alweer in de knop te staan.

Kees de Boer website
Lambiek Comiclopedia over Kees

Geen opmerkingen: