zondag 4 februari 2007

Even voorstellen: Gerard Leever



Hij is vooral bekend om zijn opvallend kleine Eric de Noorman-hommage-spandoek. Hij won 12 Stripschapprijzen, 37 Stripschappenningen (ik overdrijf een beetje) én de felbegeerde Meneertje Peertje Award. Hij heeft een relatie met de leukste vrouw van Nederland, Wilma Leenders, die ook nog eens al zijn strips inkleurt. Vandaag voel ik Gerard Leever - bekend van strips als Kanaal 13, Gemengd Dubbel, Het Felix Flux Museum, Suus & Sas en Oktoknopie - middels wat e-mailvraagjes aan zijn tand.

Wat is je relatie met Gelderland?

In mijn 22e levensjaar (1982) werd ik door Hanco Kolk gevraagd bij Studio Arnhem te komen. Ik woonde toen nog thuis bij mijn ouders in Blaricum en zou eerst voor een maand gaan. Toen mijn moeder drie maanden later belde wanneer ik weer thuis zou komen, bleek ik al helemaal gesetteld te zijn in de Gelderse hoofdstad (vooral in de kroegen). Daarna kwam ik mijn partner Wilma ook nog tegen en werden mijn kinderen geboren in Arnhem. Ik woon nog steeds met plezier in de wijk Rijkerswoerd.



Vanaf morgen gaat de strip Dré en Gré in het OV, die je samen met Patty klein maakt, wekelijks verschijnen in zo’n beetje alle huis-aan-huis bladen in de provincie Gelderland. Wat kunnen de lezers verwachten?

Het gaat om één strook per week in de Gelderse huis aan huisbladen. Het is natuurlijk een promotiestrip voor het Openbaar Vervoer, maar de bedoeling is om er gewoon een leuke strip van te maken die de mensen met plezier zullen gaan lezen. Het wordt trouwens een zwartwit-strip dus ik zal het zonder Wilma moeten stellen, wat best lastig is, want alles moet meteen in de tekening duidelijk zijn.
Dit is na onze seniorenstrip Ria & Rinus de tweede strip die ik samen met Patty maak.

Hoe ziet een gemiddelde Gerard Leever-werkdag eruit? Heb je vaste dagen voor een bepaalde strip of wisselt dat een beetje?

Ik sta meestel om een uur of negen op en lees de krant en eet m'n 'Prakkie Jan' (recept binnenkort op deze website). Daarna leeg ik de afwasmachine en zet een kop koffie. Dan ga ik aan het werk. Ik probeer iedere week twee tot drie pagina's te maken. Meestal is dat Suus & Sas, want dat vormt het leeuwendeel van mijn werk. Met Dré & Gré erbij zal het nu wel één strook en twee pagina's worden. Tussen de middag eet ik en dan werk ik weer door tot een uur of 6. Ik probeer in het begin van de week zoveel mogelijk te doen om het eind van de week niet meer in de stress te hoeven zitten of ik m'n geplande werk wel af krijg. Vrijdag is mijn Funny Farm dag. Dan doe ik het minst, hoewel ik daar wel verandering in ga brengen door wat vroeger aanwezig te zijn. In het weekend doe ik soms wat kleine extra dingetjes, zoals losse tekeningen of zoals dit weekend de voorselectie voor het NK Striptekenen in Rijswijk , waarvan ik de juryvoorzitter ben.



In Rijswijk verschijnt een bundeling van De Vloek van Bangebroek, de strip die je in 1984 een tijdlang voor Robbedoes maakte. Kun je iets over deze uitgave vertellen?

De Vloek van Bangebroek is een horrorstripje uit mijn Studio Arnhem-tijd gebaseerd op de strip AARGH! van René Meulenbroek. Het was bedoeld als dagstrip over één strook, maar geen krant wilde het hebben. Robbedoes zag er wel iets in en ik werkte de strips om tot halve paginagrappen. Het is één van mijn eerste strips, maar als ik er nu weer naar kijk ben ik bang dat ik aan maar weinig strips zo'n lol heb gehad als juist aan deze. Ik kon er veel sfeer in kwijt en Wilma vulde dat weer prachtig aan met haar mooie kleurwerk. Ik denk trouwens dat het de eerste stripserie was die zij van kleuren voorzag. Ik heb er maar 19 afleveringen van gemaakt omdat Robbedoes zijn Nederlandse stal ophief. Ik ben nu erg blij dat er nu een bundeling komt. Het wordt een oblong-boekje in kleur en alle afleveringen inclusief de nooit gepubliceerde 'kranten'stroken komen er in. De oplage is slechts 100 exemplaren, dus wees er snel bij!



Bij uitgeverij Stripstift gaat een boekje van Otto Raaf verschijnen. (Dit kan echter nog drie jaar op zich laten wachten omdat Johan de Rooij nog een tekst voor deze uitgave moet inleveren.) Otto Raaf... fris mijn geheugen eens op als je wilt...?

Otto Raaf is een vervolgstrip die in 1983 in het Parool stond. De tekst was van het collectief BOT, waar o.a. Ger Apeldoorn deel van uit maakte, en Studio Arnhem verzorgde de tekeningen. Zowel Aloys Oosterwijk als ik kwamen met een voorstel voor de figuren, maar Aloys' versie werd door het Parool gekozen, dus schikte ik mij in het lot van letteraar en inkter. Ben Jansen en René Meulenbroek deden de decors. Het bleef bij één verhaal en dat was misschien maar goed ook, want met teveel man aan één strip werken is niet echt een succes.

Het hele Leever-gezin is artistiek bezig; Wilma kleurt in, je tweelingdochters tekenen ook, zag ik op de leuke kerstkaart die ik van je ontving en dat vervelende etterzoontje van je zal ook vast wel eens wat op papier krabbelen. Worden de Leevertjes de nieuwe Crumb family...?

Lonneke doet illustratie op de kunstacademie in Zwolle en Kelly wil de mode in. Beiden tekenen al vanaf hun tweede jaar en ik weet nog dat ze destijds tekenen 'werken' noemden omdat Wilma en ik dat ook deden. Mijn vervelende etterzoontje Daan, die eigenlijk heel lief is, tekent eigenlijk nooit, maar hij speelt basgitaar in een rockband, waarmee bewezen is dat hij veel slimmer is dan zijn vader. Die jongen kom er wel!



Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Als alles goed gaat ga ik dit jaar voor Zwijssen een engelstalig boekje maken van De Vloek van Bangebroek. Ze vroegen me zo'n boekje te maken en omdat ik net met die strip bezig was de laatste tijd, leek het me leuk om daar iets mee te doen.
Verder, niet om te slijmen, maar ik vind het geweldig dat je je zo inzet voor de strip in Gelderland.
Ik begrijp ook best dat je eens iets terug wilt doen voor je collega's uit Arnhem, want iedere keer als er iets te doen was met Arnhemse tekenaars wist je je kont erin te draaien omdat je ooit twee dagen bij Funny Farm koffie hebt gedronken. Je had zelfs het grootste Eric de Noorman-hommage-spandoek. Maar het is je gegund, hoor!

Gleevers website
Gleevers fansite

3 opmerkingen:

Gleever zei

Leuk interview! Lijkt me echt een sympathieke man, die Gleever.
Hoe hij jou ook het grootste spandoek gunt,Mars.

Mars Gremmen zei

Ja, in werkelijkheid is Gerard echt een schatje en... Ho wacht even! Jij bent het zelf!

Anoniem zei

Hi Wilma tekende vroeger al een strip over de familie leeman(mouse),ik geloof dat ze toen zo'n 16-17jaar was.

Zat er toen al in.

mzzl