vrijdag 26 januari 2007

Even voorstellen: René Leisink

Een e-mailgesprekje met René Leisink door Mars Gremmen.



René, hoe ben je met je cartoon Argus in het gratis Dagblad De Pers terechtgekomen?

Al in een vrij vroeg stadium hoorde ik dat Marcel Boekhoorn plannen had om een nieuwe, landelijke gratis krant op poten te gaan zetten. Vanaf het begin heb ik dit nieuws goed in de gaten gehouden en in een vroeg stadium heb ik de redactie van De Pers benaderd. Dit heeft uiteindelijk succes gehad, al is het ook een kwestie van 'lange adem' geweest, want de redactie had uiteraard nog veel meer dingen aan hun hoofd.

Is een dagelijkse cartoon in de krant de vervulling van een jeugdige wensdroom? (Je mag een mal antwoord geven.)

Nee. Ik wilde liever bij de brandweer. Maar na ettelijke keren gesolliciteerd te hebben, gaven ze mij te kennen dat ze daar niet echt om een cartoonist verlegen zaten.

Ben je in je hoofd de hele dag met zo'n prent bezig of ga je er speciaal stevig voor zitten? (Stapel kranten voor je neus. Nu.nl op je computer. Bak koffie in je Noodweer-mok.)

Meestal ga ik er speciaal stevig voor zitten. Daar neem ik dan echt even uitgebreid de tijd voor. Dan zonder ik me echt even helemaal af en dan probeer ik echt alles eruit te gooien. Dan spoel ik door en ga weer naar mijn tekentafel terug en zet ik de boel in een paar ferme lijnen op papier.

Nu serieus. De beste ideeën ontstaan spontaan en op de meest rare momenten. Dus onderweg naar Albert Heijn, op de fiets op weg naar huis of onder de douche. Maar omdat ik onmogelijk de hele dag naar Albert Heijn op en neer kan lopen, naar huis kan fietsen of onder de douche kan staan, moet ik soms ook gewoon voor een cartoonidee gaan zitten. Gelukkig kan ik dat redelijk goed, het afdwingen van een idee. Dit zijn dan niet altijd de meest briljante grappen, maar wel goed genoeg om uit te werken.

Wie is je favoriete Noodweer-collega? De állerleukste, zeg maar, en véruit de sympathiekste?

Michiel. Want die heeft een heel mooie tekentafel en daar ga ik stiekem weleens achter zitten als hij een dag op Studio Kruis werkt. Niet doorvertellen.

Onlangs verscheen alweer het vierde Argus-album. Wat kunnen we in het vijfde album verwachten?

Ja. Dit laatste album heb ik zelf uitgegeven in samenwerking met drukkerij Esed. Zij hebben het boek gratis gedrukt en in ruil daarvoor mochten zij het boek als relatiegeschenk voor hun klanten gebruiken. Speciaal daarvoor heb ik een extra cover getekend. Ook het eerste deel is dankzij zo'n constructie verschenen. En ook het vijfde deel verwacht ik op zo'n manier uit te kunnen geven, al ben ik natuurlijk ook altijd geïnteresseerd in het uitgeven bij een echte uitgever.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Ik vond het heel leuk dat jij helemaal door weer en wind hier naar toe bent komen fietsen voor dit interview, Mars! Dat waardeer ik echt. Maar ik moet nu weer door met mijn werk, dus vind je het heel erg dat ik je weer naar buiten stuur? Volgens mij zie ik in de verte alweer een streepje blauwe lucht. Dus als je niet te hard terug fietst, dan pik je nog een straaltje zon mee. Doei!

Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraagjes. Warme groetjes aan collega's Rob, Jan Dirk en Michiel.


www.argus-online.nl
Studio Noodweer

Geen opmerkingen: