woensdag 31 januari 2007

Even voorstellen: Patty Klein



Patty Klein (1946) is bekend door het schrijven van stápels strips. Tom Poes, De Kleine Boze Wolf, Hiawatha, De Flintstones, De Jetsons, Yogi Bear, Polletje Pluim, Erik en Opa, Johnny Goodbye... allemaal strips waar ze aan (mee)geschreven heeft. Haar bekendste creatie is natuurlijk Noortje die ze nu al 31 jaar (!) schrijft voor meisjesweekblad Tina. Per e-mail stelde ik haar wat vraagjes.

Wat is je relatie met Gelderland?

Sinds eind 1991 woon ik in Doorwerth, dus ruim 15 jaar. En met veel plezier, het is hier prachtig.

31 Jaar grappen bedenken voor Noortje. Hoe roep je iedere week weer de inspiratie op voor een nieuwe grap? Hoe hou je de strip fris?

Het karakter van Noortje staat me haarfijn voor de geest (mag ook wel na 31 jaar). Ze is natuurlijk mijn alter ego, tenminste de puber die wilde zijn, maar niet durfde. Ik was veel te verlegen. Maar de gekke invallen en het onlogische denken van Noortje heb ik ook altijd gehad. Ik put dus gewoon uit mezelf. Aangevuld met eigentijdse dingen zoals mobieltjes, skateboards, discozwemmen, chatten, pesten op school, noem maar op. Ik ben altijd als de dood dat mensen me een ‘oude tut’ gaan vinden, dus ik lees alles wat ik tegenkom over pubers. Daar put ik inspiratie genoeg uit, er zijn altijd weer dingen om grappen over te maken.



Gevaarlijke vraag nu! Aan welke strip heb je met het meeste plezier geschreven?

Hoe beter de tekenaar, hoe leuker mijn strip wordt. Logisch eigenlijk, het is toch een samenspel. Als de tekenaar gekke dingen tekent, stimuleert mij dat weer om nóg idiotere dingen te verzinnen. Met Jan van Haasteren heb ik 25 jaar met veel plezier samengewerkt. o.a. aan Erik en Opa (Jippo), Sjaak en oom George (Studio gids), Baron van tast (Eppo) en voor De Vrije Balloen. Maar eigenlijk heb ik de meeste lol aan strips die ik nu schrijf.

Durf je er ééntje te noemen?

Voor Sprookjes in Strookjes, een boek waarin stripmakers sprookjes verstrippen en persifleren, heb ik met Pieter Hogenbirck en Metin een strip gemaakt:‘Prinses Patty en de kikkers.’ Ik ben steeds kikkers aan het zoenen. Een kikker verandert in een schone prins, waarop ik hem verontwaardigd doorboor met zijn eigen zwaard. De tekst is helemaal op rijm, dat vond ik erg leuk om te doen. Het is ook beeldschoon in 3D getekend.



Voor welke tekenaar (dood of levend) zou je dolgraag een scenario willen schrijven?

Er zijn massa’s tekenaars die ik geweldig bewonder en waarbij ik apentrots zou zijn geweest om eens met ze samen te werken. Wat de dode tekenaars betreft, had ik dolgraag eens iets voor Morris of Franquin geschreven. Levende tekenaars: Gotlib, Gerrit de Jager (daar heb ik al mee samengewerkt), maar die kunnen zelf prima hun verhaal schrijven.

Gerard Leever staat bekend als de man die de Stripschappenning 2004 voor mijn neus heeft weggekaapt. Een heel nare en koude man dus. Je schrijft nu twee strips voor hem. Waarom? Wáárom in Godsnaam, Patty...?!

Gerard en ik kennen elkaar al sinds we allebei voor Malmberg werkten, ik schat zo’n 20 jaar. Toen ik in Doorwerth kwam wonen, werd het contact frequenter en we raakten bevriend. We hebben allebei een soort ouderwetse ambachtelijkheid en werken voornamelijk voor kinderen. Bovendien kunnen we heel goed samen plotten, we zitten wat ideeën betreft op dezelfde golflengte. Gerard kan prima zijn eigen verhalen schrijven, maar we vinden het gewoon leuk om af en toe samen iets te doen. Ik liep al een tijd met het idee rond voor een 50+ strip. De oudere lezer houdt van strips, het zijn mensen die zijn opgegroeid met Donald Duck stiekem onder de schoolbanken. Zo’n strip heeft zijn heel eigen onderwerpen: het getob met een mobieltje of pc, de kunst om een treinkaartje uit het touch screen apparaat op het perron te krijgen, de ambivalentie van aan de ene kant nog een voettocht door Nepal willen maken, aan de andere kant ’s ochtend stijf uit bed komen. Gerard zei wat zorgelijk, dat hij ‘nog geen affiniteit met die leeftijdsgroep had’ haha, maar hij begint zich aardig aan te passen en we hebben lol in onze 50+ strip Ria en Rinus (in het blad Camée).
De anders strip maken we voor de provincie Gelderland, om het openbaar vervoer te promoten: Dré en Gré in het OV. De strip gaat vanaf 6 februari wekelijks verschijnen in zo’n beetje alle huis-aan-huis bladen in de provincie Gelderland. De klant kwam eerst bij Gerard, Gerard haalde mij erbij en toen Comic House in Oosterbeek als onze agent.



Heb je een leuke anekdote voor ons over een bekende stripmaker?

Vooral in de zeven jaar die ik bij Toonder Studio’s werkte, viel er heel wat te lachen. De enige keer dat Thé Tjong-Khing ooit een kop koffie dronk. Hij deed het per ongeluk geloof ik, want hij kan helemaal niet tegen koffie. Dat bleek wel: zijn handen begonnen zo erg te trillen, dat hij geen penseel meer vast kon houden, laat staan één lijn tekenen aan de spoedopdracht, die dezelfde middag nog af moest. Ik ben naar het dorp Nederhorst den Bergh
gerend om pakken melk te halen, heb Khing vol melk gegoten en eindelijk, om een uur of 4, kon hij weer tekenen.
Tussen de middag gingen we altijd in het plaatselijke etablissement Kranenborg lunchen. Een keer, met Harry Geelen erbij, bestelden we kip. Helaas, de kip was op, werd ons meegedeeld en Harry dichtte à l’ improviste: “Er is geen kip meer,” zei Kranenborg. “Maar is ’t goed, als ik wat hanen worg?”
In het dorp Nederhorst stond een statige boom met in smeedijzer de letters JB erbij. Ik geloof dat die geplant was bij het huwelijk van Juliana en Bernard, maar we noemden hem de Jaap Back boom, zo heette de verkoper van de Studio’s. Jaap Back reed eens onvoorzichtig tegen zijn eigen boom aan. Diezelfde middag begon het te stormen in Nederhorst. En een enorme eik viel om, bovenop de geparkeerde auto van Jaap Back. We wisten allemaal dat dit natuurlijk de wraak van de bomenfamilie was…
Nou, zo kan ik nog uren doorgaan. De tekenaars waren eens bezig aan een verhaal over een Afrikaans volk, dat mensen kon doden door bepaalde gezangen te zingen. De tekenaars hebben dit toen uitgeprobeerd door de hele middag te trachten om mijn baas Andries Brandt dood te zingen. Het lukte maar gedeeltelijk, hij kreeg er alleen vreselijke koppijn van.

Ik meen me te herinneren dat Midas dekkers zijn voornaam aan jou te danken heeft. Hoe zat dat ook alweer?

Ik studeerde samen met Midas Dekkers biologie, toen ik bij Toonder Studio’s ging werken. Midas heette toen nog Wandert, maar was niet zo blij met die naam. Ik schreef o.a. ‘De grote boze Wolf’ in de Donald Duck en toen is hij zich Midas gaan noemen. We hadden allebei veel sympathie voor die ongelukkige wolf met zijn compulsieve hang tot biggen eten, in tegenstelling tot zijn akelig brave zoon Wolfje. Midas en ik zijn nog steeds bevriend, in oktober heeft hij mijn zesde gedichtenbundel Looiedetten in ontvangst genomen. Een bevriende dichter Co Woudsma heeft daarbij een gedicht van hemzelf voorgelezen,w aarin Midas de biggetjes eindelijk eens wél op eet: ‘Waar is mijn Wolfje heen, vol haat?”/De botten liggen op de grond./De grutjes rusten in de kast.’


Foto: Jan Steeman en Patty Klein.

Wat is voor jou de prettigste manier om met een tekenaar samen te werken?

Zoveel mogelijk contact vind ik fijn, samen overleggen zowel over de tekst als de tekeningen. Als een tekenaar dat kan en wil, ook af en toe samen plotten. Met Gerard Leever werk ik zo bijvoorbeeld. Maar ik schrijf ook regelmatig voor Italiaanse of Spaanse tekenaars die ik niet persoonlijk ken.

Heb je nog een pittig Gelders stripnieuwtje voor de lezers van Strips In Gelderland of wil je hier graag nog wat kwijt?

Nou, het grootste stripnieuw heb ik al vermeld: vanaf 6 februari gaat de strip Dré en Gré in het OV wekelijks verschijnen in zo’n beetje alle huis-aan-huis bladen in de provincie Gelderland. Gerard Leever tekent de strip en ik schrijf hem; een écht Gelderse productie dus! De strip krijgt ook Gelderse achtergronden zoals herkenbare steden, trolleys, Gelderse (bus)stations, veerboten e.d.
En wat ik nog wel kwijt wel Mars: niet om te slijmen, maar ik vind de tijd en inspanning die jij in deze Gelderse strip site steekt, echt geweldig, compliment!

Patty Klein op Comiclopedia
Patty Scholten blog
Patty's strip cv-tje

1 opmerking:

Marielle zei

Jaap Back sr. was mijn opa, ik zou het leuk vinden wat meer anekdotes over hem te horen. wellicht dat u contact zou willen opnemen?

groet, Marielle Back

(marielleback@gmail.com )